ONTVANG EEN BERICHT OVER EEN NIEUWE STELLING

Reactie Maasziekenhuis Pantein

vrijdag, 29 januari 2021 16:30 Reactie Maasziekenhuis Pantein

Goede communicatie in de zorg is onmisbaar. In de eerste plaats natuurlijk tussen arts en patiënt. Of tussen verpleegkundige en de patiënt, maar ook tussen de verschillende zorgverleners is goede afstemming van belang. Bij Maasziekenhuis Pantein gaat dit heel natuurlijk omdat artsen elkaar bijna dagelijks treffen. Dat komt door de overzichtelijk omvang van ons ziekenhuis. Zorgverleners kunnen daardoor snel en eenvoudig met elkaar afstemmen over de patiëntenzorg. Ook hebben onze artsen nauwe contacten met de artsen in het Radboudumc. Deze artsen zijn ook regelmatig in ons ziekenhuis te vinden. Een aantal artsen van de Sint Maartenskliniek (expert in houding en beweging) werkt zelfs permanent in ons ziekenhuis. Alles is er op gericht om patiënten dichtbij huis de beste zorg te geven. Samenwerking en afstemming zit in onze genen en verloopt daardoor makkelijk.

Elkaar makkelijk weten te vinden
Goede communicatie houdt overigens niet op bij het ziekenhuis. Een patiënt heeft na een behandeling in het ziekenhuis soms thuis nog wat extra zorg nodig. En soms is het nodig dat iemand revalideert of tijdelijk aansterkt in een zorgcentrum. Doordat we alle kennis bij Pantein onder 1 dak hebben, weten collega’s elkaar makkelijk te vinden. Daardoor kunnen we heel eenvoudig en snel expertise uitwisselen en met elkaar afstemmen.

De patiënt op nummer 1
Niet alleen de communicatie tussen zorgverleners is belangrijk. We vinden de communicatie met de patiënt minstens zo belangrijk en misschien nog wel belangrijker. De communicatie tussen zorgverleners kan immers uitstekend verlopen, maar het begint allemaal met de patiënt. Wij willen weten wat voor een patiënt belangrijk is, hoe zijn of haar dagelijks leven eruit ziet, welke zorgen en/of wensen heeft iemand. Wij brengen daarom graag De 3 Goede Vragen bij patiënten onder de aandacht (www.3goedevragen.nl )

De 3 Goede Vragen helpen op een heel eenvoudige manier om alle belangrijke vragen tijdens een gesprek aan de orde te stellen. Het is een prima hulpmiddel om het gesprek met een zorgverlener voor te bereiden. Onze artsen en verpleegkundigen hebben natuurlijk heel veel kennis en ervaring. Zij kunnen daardoor veel vragen beantwoorden, maar bij het Maasziekenhuis vinden we het vooral belangrijk om de patiënt te kennen.

Dit begint met de juiste vragen en een goed gesprek. Hierdoor krijgt de arts een beter beeld van een patiënt. De arts wil namelijk graag de meest passende behandeling aanbieden. Wat bij de ene persoon prima aansluit, is bij de andere persoon misschien helemaal niet geschikt. Niet behandelen kan soms ook een goede keuze zijn. Daarom begint goede zorg met goed luisteren en het voeren van het goede gesprek tussen arts en patiënt. Dat is minstens zo belangrijk als de communicatie tussen zorgverleners.

Maasziekenhuis Pantein.

Gerelateerde artikelen

Venray Lokaal heeft een voorstel voor digitale communicatie.

Lees verder

Reactie ziekenhuis VieCuri

Lees verder

Reactie van het Zorgkwartier Venray

Lees verder

Voor een optimale zorgverlening aan de patiënt dient de communicatie tussen verschillende zorgverleners te verbeteren.

Lees verder