De meningen over de elektrische fiets zijn verdeeld.
In de maand september hebben de inwoners van de gemeente Venray hun mening kunnen geven over de elektrische fietsen in het verkeer.
Op de website Burgers van Venray stond de stelling : Fietsers op een elektrische fiets veroorzaken soms onveilige situaties.
De reacties op deze onafhankelijke pollingsite liepen nogal uiteen.
Sommigen vonden de stelling niet goed geformuleerd, anderen trokken een vergelijking met wielrenners, snorfietsen, brommers en scooters. De berijders van deze snelle tweewielers zorgen soms ook voor onveilige situaties.
Van de meer dan 300 personen die de site bezochten, geeft 46 % aan het eens te zijn met de stelling, terwijl dus 54 % van mening is dat fietsers op een e-bike geen onveilige situaties veroorzaken. Sommigen stellen dat het gedrag van andere weggebruikers soms ook onveilig is.
Omdat vooral een aantal ouderen gebruik maken van een elektrische fiets, wordt in enkele reacties aangegeven dat het juist belangrijk is om te weten hoe je met de hogere snelheid van zo’n fiets moet (leren) omgaan.
Op de website Burgers van Venray kunnen de reacties van personen die naast het uitbrengen van hun stem ook hun mening over dit onderwerp hebben gegeven nog worden gelezen bij het onderdeel “vorige stellingen”.
Vergeleken met eerdere stellingen valt het juist bij deze stelling op dat een aantal bezoekers reageert op de reactie van een andere bezoeker.
Een voorbeeld hiervan zijn de volgende reacties:
Koos de Schipper : Oneens
Maar het raakt wel eens tijd na te denken over de bescherming van hoofd, armen en benen. Het gros van de elektro-bikes berijders is 50 + ; de snelheden variëren van 15 t/m 25 km per uur . Een doorsnee recreant-wielrenner op zijn racefiets rijdt tussen 20 en 35 km per uur en heeft een helm op etc. Dus snelheid begrenzers zeker in die zones waar de auto niet harder mag rijden dan 30 km per uur . En een vaardigheidstest zeker voor 65 +ers lijkt me niet overbodig.
Chris Janssen: eens, reageert op Koos de Schipper: oneens
Het antwoord kan alleen maar eens zijn. Alle deelnemende groepen aan het verkeer veroorzaken namelijk wel eens gevaarlijke situaties. De vraag wordt verkeerd gesteld en had iets moeten zijn van: "veroorzaken elektrische fietsers relatief meer onveilige situaties in het verkeer dan mensen op een traditionele fiets?"
In de begeleidende artikelen die op de website www.burgersvanvenray.nl zijn opgenomen, kunnen geïnteresseerden nalezen hoe het standpunt van diverse landelijke organisaties is.
De Fietsersbond, de ANWB, Fietsberaad en SWOV (stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid) geven elk vanuit hun verantwoordelijkheid nadere informatie.
De e-bike – ofwel de elektrische fiets - wordt steeds populairder. Er rijden er in Nederland nu al meer dan 1 miljoen rond, zo blijkt uit een recent onderzoek.
Vanaf 2006 begon de echte opmars van de elektrische fiets. Inmiddels bezit vijf procent van de Nederlanders een elektrische fiets. Vrouwen van middelbare leeftijd en 60+-ers......
Lees verder
REACTIES
Slechte stelling. Er zijn nu meer fietsers dan voorheen, dus zullen er ook meer ongelukken gebeuren.
Geef uw reactie.
je begrijpt het niet Henriette, het gaat immers over fietsers op de elektrische fiets.
Geef uw reactie.
Ze gaan veel te snel..
Geef uw reactie.
Maar wat denkt u van die wielrenners???
Geef uw reactie.
Zonder ouderen weg te zetten als enige groep die soms oorzaak zijn voor onveilige situaties is het wel een gegeven dat, naar gelang de snelheid van de fiets toeneemt, de reactiesnelheid van ouderen niet evenredig toeneemt, maar eerder afneemt.
Geef uw reactie.
ONEENS. Waar haal jij die wijsheid van dat GEGEVEN vandaan ?? En geldt deze stelling niet voor IEDERE FIETSER ( c.q. andere weggebruiker) ?
Geef uw reactie.
Het zijn vooral ouderen welke elektrische fietsen gebruiken. Wat ik zie is dat zeer veel ouderen veel te snel rijden.snelheden van boven de 20 km zijn vel te hoog omdat de reactiesnelheid bij ouderen te langzaam is.
Geef uw reactie.
ONEENS met redenatie. OUDEREN is wel erg algemeen gesteld. Idem wat de reactiesnelheid betreft ! Geldt zeker voor JONGEREN met hun smartphone gebruik en niet volgen verkeersregels (geen licht/verkeerd om bij rotondes/plots oversteken etc.) . Gewoon je verstand gebruiken, geldt voor iedere weggebruiker ! KONKLUSIE: FLUTSTELLING !!
Geef uw reactie.
Door de komst van de elektrische fietsen zijn er nu veel meer ouderen aan het fietsen. Hoe meer mensen er fietsen, hoe meer kans op een ongeval. Er zijn fietsen die onveilige situaties veroorzaken. De juiste keuze in het aanbod is belangrijk. Een niet computergestuurde fiets is onveiliger dan een wel computergestuurde fiets. Ook de plek van de motor belangrijk, achter, midden of voorwielmotor. Wij bieden fietstrainingen aan hoe u het beste om kunt gaan met uw elektrische fiets.
Geef uw reactie.
reclame dus: goede elektrische fietsen en info vooraf ook bij : FRANK WELLENS Venray - VAN RAAY Venray- MELVINS Oostrum - GREEN-DRIVE Oostrum (ombouwen tot elektr. fiets).
Geef uw reactie.
Inderdaad onjuiste vraag. Kwalitatief goede elektr. fiets of ombouwset kopen met vrijloop. Van belang is goede informatie en instructie door de vakman bij aankoop. Bij "groothandel" meestal geen of weinig info en service.Gezond verstand gebruiken tijdens fietsen. Ouderen juist voorzichtiger. Onzinnig idee om weer "bewijs" of i.d. in te voeren voor "plussers". Jongere fietsers, scooters zijn veel groter probleem. Weer een PLAATJE heeft ook geen zin: zie je pas als ze voorbij zijn.
Geef uw reactie.
De bestuurders hebben vaker niet in de gaten, hoe hard ze gaan! En de andere weggebruikers, hebben ook niet altijd in de gaten, dat er een snelle fiets aan komt! Bij een renfiets zie je dat ze harder gaan. En een bromfiets en snorfiets hebben ook verschillende plaatjes, dat het voor het verkeer ook duidelijker is! Misschien een plaatje net zo als de snorfiets, dan is het overige verkeer ook gewaarschuwd!
Geef uw reactie.
De bestuurders hebben vaker niet in de gaten, hoe hard ze gaan! En de andere weggebruikers, hebben ook niet altijd in de gaten, dat er een snelle fiets aan komt! Bij een renfiets zie je dat ze harder gaan. En een bromfiets en snorfiets hebben ook verschillende plaatjes, dat het voor het verkeer ook duidelijker is! Misschien een plaatje net zo als de snorfiets, dan is het overige verkeer ook gewaarschuwd!
Geef uw reactie.
Blijkbaar hebben sommige mensen er moeite mee hun fiets onder controle te houden. Ik ben al eens bijna door een elektrische fietsster omver gereden. Daarna nam zij geen gas terug, maar hadwel de grootste moeite om de rotonde nog te nemen. Het ging nog niet eens zo hard, maar ze had de fiets duidelijk niet onder controle. Maar een elektrische fiets is niets anders dan een snorscooter met elektromotor.
Geef uw reactie.
Maar het raakt wel eens tijd na te denken over de bescherming van hoofd armen en benen. Het gros van de eletro-bikes berijders is 50 + de snelheden varieren van 15 tm 25 km per uur . Een doorsnee recreant wielrenner op zijn race fiets rijdt tussen 20 en 35 km per uur en heeft een helm op etc. Dus snelheid begrenzers zeker in die zones waar de auto niet harder mag rijden dan 30 km per uur . En een vaardigheids test zeker voor 65 +ers lijkt me niet overbodig
Geef uw reactie.
Het antwoord kan alleen maar eens zijn. Alle deelnemende groepen aan het verkeer veroorzaken namelijk wel eens gevaarlijke situaties. De vraag wordt verkeerd gesteld en had iets moeten zijn van: "veroorzaken elektrische fietsers relatief meer onveilige situaties in het verkeer dan mensen op een traditionele fiets?"
Geef uw reactie.
Zeker niet! Kijk eerst maar eens naar de horde (school) jeugd .. allemaal met een mobiel in hun hand, smsen, bellen en vooral 2 doppen in hun oren zodat ze het overige verkeer niet meer horen! Dát is pas ergerlijk! !
Geef uw reactie.
Ze gaan veel te snel..
Geef uw reactie.
Maar wat denkt u van die wielrenners???
Geef uw reactie.
Zonder ouderen weg te zetten als enige groep die soms oorzaak zijn voor onveilige situaties is het wel een gegeven dat, naar gelang de snelheid van de fiets toeneemt, de reactiesnelheid van ouderen niet evenredig toeneemt, maar eerder afneemt.
Geef uw reactie.
Het zijn vooral ouderen welke elektrische fietsen gebruiken. Wat ik zie is dat zeer veel ouderen veel te snel rijden.snelheden van boven de 20 km zijn vel te hoog omdat de reactiesnelheid bij ouderen te langzaam is.
Geef uw reactie.
De bestuurders hebben vaker niet in de gaten, hoe hard ze gaan! En de andere weggebruikers, hebben ook niet altijd in de gaten, dat er een snelle fiets aan komt! Bij een renfiets zie je dat ze harder gaan. En een bromfiets en snorfiets hebben ook verschillende plaatjes, dat het voor het verkeer ook duidelijker is! Misschien een plaatje net zo als de snorfiets, dan is het overige verkeer ook gewaarschuwd!
Geef uw reactie.
De bestuurders hebben vaker niet in de gaten, hoe hard ze gaan! En de andere weggebruikers, hebben ook niet altijd in de gaten, dat er een snelle fiets aan komt! Bij een renfiets zie je dat ze harder gaan. En een bromfiets en snorfiets hebben ook verschillende plaatjes, dat het voor het verkeer ook duidelijker is! Misschien een plaatje net zo als de snorfiets, dan is het overige verkeer ook gewaarschuwd!
Geef uw reactie.
Blijkbaar hebben sommige mensen er moeite mee hun fiets onder controle te houden. Ik ben al eens bijna door een elektrische fietsster omver gereden. Daarna nam zij geen gas terug, maar hadwel de grootste moeite om de rotonde nog te nemen. Het ging nog niet eens zo hard, maar ze had de fiets duidelijk niet onder controle. Maar een elektrische fiets is niets anders dan een snorscooter met elektromotor.
Geef uw reactie.
Slechte stelling. Er zijn nu meer fietsers dan voorheen, dus zullen er ook meer ongelukken gebeuren.
Geef uw reactie.
Door de komst van de elektrische fietsen zijn er nu veel meer ouderen aan het fietsen. Hoe meer mensen er fietsen, hoe meer kans op een ongeval. Er zijn fietsen die onveilige situaties veroorzaken. De juiste keuze in het aanbod is belangrijk. Een niet computergestuurde fiets is onveiliger dan een wel computergestuurde fiets. Ook de plek van de motor belangrijk, achter, midden of voorwielmotor. Wij bieden fietstrainingen aan hoe u het beste om kunt gaan met uw elektrische fiets.
Geef uw reactie.
Inderdaad onjuiste vraag. Kwalitatief goede elektr. fiets of ombouwset kopen met vrijloop. Van belang is goede informatie en instructie door de vakman bij aankoop. Bij "groothandel" meestal geen of weinig info en service.Gezond verstand gebruiken tijdens fietsen. Ouderen juist voorzichtiger. Onzinnig idee om weer "bewijs" of i.d. in te voeren voor "plussers". Jongere fietsers, scooters zijn veel groter probleem. Weer een PLAATJE heeft ook geen zin: zie je pas als ze voorbij zijn.
Geef uw reactie.
Maar het raakt wel eens tijd na te denken over de bescherming van hoofd armen en benen. Het gros van de eletro-bikes berijders is 50 + de snelheden varieren van 15 tm 25 km per uur . Een doorsnee recreant wielrenner op zijn race fiets rijdt tussen 20 en 35 km per uur en heeft een helm op etc. Dus snelheid begrenzers zeker in die zones waar de auto niet harder mag rijden dan 30 km per uur . En een vaardigheids test zeker voor 65 +ers lijkt me niet overbodig
Geef uw reactie.
Zeker niet! Kijk eerst maar eens naar de horde (school) jeugd .. allemaal met een mobiel in hun hand, smsen, bellen en vooral 2 doppen in hun oren zodat ze het overige verkeer niet meer horen! Dát is pas ergerlijk! !
Geef uw reactie.