Vliegbasis De Peel mag niet uit haar slaap worden gewekt.

zondag, 28 juli 2019 11:41 Vliegbasis De Peel mag niet uit haar slaap worden gewekt.

Komt vliegbasis De Peel weer tot leven ?

Defensie heeft het plan om na 2021 vliegbasis De Peel weer in gebruik te nemen.
Vanwege de veiligheidssituatie overal in de wereld moet Defensie meer trainen en oefenen, zodat er meer militaire vliegactiviteit zal gaan plaatsvinden. Dat zal gebeuren vanaf meerdere vliegbases. Defensie onderzoekt momenteel bij alle vliegvelden of er voldoende ruimte is voor die toename van vliegactiviteiten. Vliegbasis De Peel hoort daarbij.
Maar daarvoor moet eerst, uiterlijk op 1 november 2021, een zogenaamd luchthavenbesluit worden vastgesteld. Zonder zo’n besluit mag er niet worden gevlogen worden vanaf De Peel.

Wat betekent dat voor Venray ?
Vliegbasis De Peel zal deel gaan uitmaken van de Luitenant-generaal Bestkazerne in Vredepeel waar nu de luchtverdediging met de zogenoemde Patriot raketten is gevestigd.
Er wordt een commissie ingesteld, die de voorbereiding van dat luchthavenbesluit bespreekt met de provincie en de gemeente Venray. Ook omwonenden kunnen daarbij worden betrokken.
De gemeente Venray heeft een ambtelijke werkgroep opgericht die zich gaat bezighouden met de plannen voor vliegbasis De Peel, waarin naast wethouder Martijn van der Putten een aantal beleidsmedewerkers zitting hebben.
In een milieu-effect-rapportage (MER) wordt onderzocht wat de gevolgen zijn voor de geluidoverlast in de omgeving. Naar verwachting wordt de huidige geluidszone niet overschreden. Dat betekent dat 12 jachtvliegtuigen (JSF) drie keer per jaar gedurende zes weken vanaf vliegbasis De Peel gaan oefenen. Defensie stelt dat door deze zogenoemde reactivering van vliegveld De Peel men beter voorbereid op missie kan gaan.

Hoe denken de burgers van Venray hier over ?
In een conceptnotitie van Defensie is beschreven welke plannen in de MER aan bod komen.
Deze notitie is t/m 21 augustus – na het maken van een telefonische afspraak - in te zien op het gemeentehuis. Er is dan ook iemand beschikbaar om vragen te beantwoorden.
Deze vrij omvangrijke notitie is ook als begeleidend artikel vanaf deze site te downloaden.

De Stichting Burgers van Venray is van mening dat het opnieuw activeren van vliegbasis De Peel invloed heeft op de kwaliteit van de woon- en leefomgeving van Venray en de kerkdorpen. Er is te vrezen voor mogelijk onacceptabele geluidoverlast als vliegveld De Peel weer operationeel wordt en dat is wellicht voor veel inwoners van Venray verontrustend.
Om de mening van alle inwoners hierover te peilen en iedereen in de gelegenheid te stellen een standpunt te bepalen, kan men gedurende de maand augustus hierover reageren op deze website.
De stelling luidt : Vliegbasis De Peel mag niet uit haar slaap worden gewekt.

Met de reacties op deze stelling kan de plaatselijke politiek bepalen al dan niet in actie te komen. Ook het college van B&W kan de reacties op de stelling meenemen bij het bepalen van zijn standpunt.

REACTIES

jan: oneens

Kamerstuk 30452, nr. 3 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
zoek.officielebekendmakingen.nl

Bent u geïnteresseerd over enkele zaken zoals de mer en geluidszone en berekeningen zo als het in de kamer stukken is gepubliceerd ga dan naar het bovenstaande kamerstuk en lees vanaf artikel 7 .
mg Jan

Geef uw reactie.

wim : eens

Staatssecretaris stelt besluit luchthavens 3 jaar uit
GILZE EN RIJEN - Staatssecretaris Barbara Visser van Defensie stelt de termijn voor luchthavenbesluiten voor de militaire luchthavens Woensdrecht, De Peel en waarschijnlijk Gilze-Rijen nu met drie jaar uit. Dit noodverband is nodig omdat deze vliegvelden anders hun functie van luchthaven per 1 november kwijt raken.

Berry van der Heijden 03-05-18, 11:16 Laatste update: 11:19 Bron: BN DeStem
4
0 Reacties
Dat schrijft de bewindsvrouw in een wetsvoorstel aan de Tweede Kamer, die daar 30 mei over vergadert. In 2008 is besloten binnen vijf jaar voor alle acht militaire luchthavens in Nederland een luchthavenbesluit te nemen, waarin het gebruik en de relatie met de omgeving wordt vastgelegd. Dat lukte niet voor alle luchthavens. De termijn is eerder twee keer met twee jaar verlengd tot uiterlijk 1 november 2018 en nu dus nog een keer met drie jaar.
Wie houd wie voor de gek

Geef uw reactie.

Janssen: eens

Absoluut eens. Behalve de geluidsoverlast komt er ook nog de vervuiling etc bij.
Vliegbasis de peel hoort niet opnieuw in gebruik genomen te worden.

Geef uw reactie.

Hans V.: eens

Wegens: extra milieuvervuiling van deze toch al overbelaste regio en extra geluidsoverlast in deze regio met al meerdere andere vliegvelden

Geef uw reactie.

An: eens

Ik ben opgegroeid in vredepeel en het was drama tijdens die oefening weken. Altijd herrie door vliegtuigen of herrie door de circuit baan.
Echt een no go!! Maakt een dorp als verspeel en merselo nog onaantrekkelijker om te wonen en sterft het helemaal uit. Zonde

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Eens laten we van de rust genieten die er nu is, en laat de natuur in zijn waarde, die al op zo veel plaatsen vernield word.

Geef uw reactie.

Bram Hendricx: eens

Zeer slecht voor de omgeving, de mensen die in de buurt van de vliegbasis en persoonlijk voor ons gezin. Te denken valt aan het geluidsoverlast, negatieve invloed op het milieu en gezondheid, negatieve invloed op de leefkwaliteit, waardevermindering van huizen, de rust/natuur die verstoord wordt (terwijl Merselo werkt aan de natuur om toeristen aan te trekken).

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

Als kind ervaren hoe het is. Verschrikkelijk. Blij dat de peel niet meer actief is. Het geluidsoverlast zal verschrikkelijk zijn met de f35. En ook nog veel vliegbewegingen.
Niet te hebben voor de omwonenden en zeker niet gezond.

Geef uw reactie.

Huub Stevens : oneens

Overlast zal het bij tijden best geven echter ben ik van mening dat onze militairen zeer goed getraind naar bv een uitzending moeten gaan.
Het zal je zoon of dochter maar zijn die (we hopen natuurlijk nooit) in een bodybag huiswaarts keert.
Helaas hebben we in deze wereld nog steeds militairen (goed getraind) nodig en hiervoor is een plaats en ruimte nodig.

Geef uw reactie.

Antoinette van de Lockant: eens

3 x 6 weken per jaar, 30 vliegbewegingen per dag in die 18 weken. Dan hebben we het alleen over het opstijgen en landen. Daar zijn de bewegingen in de lucht nog niet eens bij opgeteld. Beste mensen een jaar heeft maar 52 weken. Dit betekent voor een pasgeborene dat hij 1/3 van zijn leven met geluidsoverlast mag leren omgaan. Hoezo valt dit mee. Dagje Volkel leuk, maar toch niet 1/3 van het jaar de rest van je leven. Ga eens praten met mensen die in de buurt wonen van een soortgelijk vliegveld. Neem de tijd, want als er eentje over komt kan je het beste je gesprek even stoppen en met beide benen op de grond gaan staan. We moet toch ook aan onze gezondheid en toekomst van ons en onze kinderen denken. Wat denk je van mensen die in de buitenlucht werken, de recreatie in onze omgeving. Zo'n vliegtuig vliegt echt niet op water, onderschat de uitstoten niet. Het is gedaan hier met de rust na 2021 als er geen stop komt op de plannen van Defensie. Dus laat vliegbasis de Peel alstublieft slapen en zorg dat we deze mooie omgeving niet verloren laten gaan.

Geef uw reactie.

Katja van Osch: eens

De rust van deze mooie omgeving zal daarmee voor altijd verloren zijn. Kan niet en mag niet gebeuren!

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Ik denk dat de overlast wel mee zal vallen, en misschien een rede om in de regio meer nieuwbouw te doen laten plaats vinden

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

Het is niet de bedoeling om 24/7 gebruik te gaan maken van de vliegbasis, slechts enkele weken per jaar waardoor ik verwacht dat de overlast wel mee zal vallen.

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens reageert op Uw naam * : eens

Iets is fout gegaan met mijn stem, ik had oneens gekozen ipv eens?

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Ik verwacht niet zoveel overlast aangezien er vrij weinig vliegbewegingen zijn en alleen overdag. De vliegbasis ligt er al jaren ongebruikt. Als defensie deze nuttig kan gebruiken ben ik daar voor.

Geef uw reactie.

Erik: oneens

Omwille van onze en uw veiligheid moeten er luchtmachtbases blijven. Dat men eerder andere bases opgeruimd heeft, doet mijns inziens niet zo veel terzake. Venray ligt er. Er zal wel een en ander moeten gebeuren om de baan weer operationeel te krijgen. Voor de rest is alles redelijk compleet.

Geef uw reactie.

Peter: eens

Dicht is dicht. Er zijn genoeg plekken in de hoek Limburg-Brabant waar wordt gevolgen. Verdeel het over Nederland, dan verdeel je ook de last. Doe Soesterberg, de bakermat van de KLu, open ipv zo'n halfbakken Zandmachtkazerne.

Geef uw reactie.

Jacqueline: eens

Als nu een keer een oefening hebben en ze komen hier over dan wordt onze hond wild van het geluid. Ik vind zelf dat het erg veel lawaai maakt en dat zou dan vaker zijn.

Geef uw reactie.

Yvonne Jacobs: oneens

Gebruik de vliegbasis waar deze voor is bedoeld...

Geef uw reactie.

Peter: oneens reageert op Yvonne Jacobs : oneens

Het is geen vliegbasis, het is een Zandmacht-kazerne

Geef uw reactie.

Nadine Kemp: oneens

Het is niet voor niets een vliegbasis en het creëert weer extra banen voor burgers

Geef uw reactie.

Norbert kersten: oneens

Goed voor de werkgelegenheid op technisch gebied. Dat kan Venray en omgeving zeker gebruiken.

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens reageert op Norbert kersten : oneens

Defensie werkt o.b.v. aanbestedingscontracten ligt al lang allemaal vast. Werkgelegenheid weegt zeker niet op tegen uitstoot van kerosine op beschermd natuurgebied en tov volksgezondheid.

Geef uw reactie.

a: eens reageert op Uw naam * : oneens

eens met de stelling

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

typisch gevalletje NOT IN MY BACKYARD

Geef uw reactie.

a: eens reageert op Uw naam * : oneens

Eens met de stelling backyard reikt van Milheeze tot aan Venray

Geef uw reactie.

x : eens reageert op a : eens

Eens met de stelling

Geef uw reactie.

Anoniem: oneens

De minister zal een weloverwogen keuze hebben gemaakt. Dus geen probleem.

Geef uw reactie.

Perry Hendriks : eens

Het is al genoeg herrie als zij hier oefening houden dus laten het maar een slapende vliegbasis blijven.

Geef uw reactie.

Daniëlle: oneens

Veiligheid gaat voor een korte periode overlast op jaarbasis.

Geef uw reactie.

x: eens reageert op Daniëlle : oneens

Gezondhed kinderen en nachtrust kinderen gaat voor. Concentratie op school is ook zon punt. Dus eens met stelling

Geef uw reactie.

Mary: oneens

Oneens....
De vliegbasis ligt er.......waarom geen gebruik van maken. Het is tenslotte voor ieders veiligheid.
Ik woon al 54 jaar in Venray en heb er in de tijd dat de vliegbasis nog actief was nooit last of hinder van ondervonden.
Mijn ouders gingen met ons als kind op de fiets naar de vliegtuigen kijken.....prachtig toch
Mischien kan ik het ooit met mijn kleinkinderen.....

Geef uw reactie.

z.: eens reageert op Mary : oneens

Wordt anders als je ipv er naartoe te gaan je huis en tuin ontvluchten.

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Ik ben het oneens. Waarom....dit brengt werkgelegenheid met zich mee. En dat is positief
voor Venray en omgeving.

Geef uw reactie.

Dirk-jan Van den born : oneens

Omdat we in Nederland al zo weinig locaties hebben voor ons materieel te laten oefenen.
En het is niet 24/7 dat er word gevlogen het zou om bepaalde periodes gaan.
Ook zal het weer werkgelegenheid brengen net als vroeger.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Dirk-jan Van den born : oneens

nee hoor allemaal al aanbesteed vanuit volkel

Geef uw reactie.

Kuypers : eens

Geluidsoverlast!!!! Wij wonen aan de beekweg ...hebben ook al overlast v d hondenclub twee x per week nu dit er nog bij...we zijn in n bosrijke omgeving komen wonen voor de rust !

Geef uw reactie.

.: eens reageert op Kuypers : eens

Helemaal mee eens Kuijpers

Geef uw reactie.

Anoniempje: oneens

De geluidsruimte die hoort bij de vliegbasis de Peel, word al gebruikt voor oefeningen.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Anoniempje : oneens

probleem is dat er meer komt dan dat ze nu zeggen. Er zullen ook straaljagers uit Volkel komen, die hier niet gestationeerd zijn, maar wel de extra hinder oplevert.

Geef uw reactie.

Joost: oneens

Dit is alleen maar positief voor Venray en Deurne en omgeving.
Dit geeft extra werkgelegenheid en hierdoor zullen de centra ook weer drukker worden.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Joost : oneens

Dat denk ik dus niet ivm aanbestedingen lees ik hier lijkt me ook logisch.

Geef uw reactie.

Rob: eens

Te veel overlast met de f35

Geef uw reactie.

Mirella: eens

Geluidsoverlast

Geef uw reactie.

Annoniempje: oneens

Het is altijd een vliegbasis geweest en voor defensie hart nodig

Geef uw reactie.

Herman: oneens

Het is vroeger al een vliegbasis geweest,dus laat nu die vliegtuigen lekker lande en opstijgen daar. Hoop zelfs dat ze ook eens een keer vliegshows houden, zoals in Volkel. Geweldig zou dit zijn.

Geef uw reactie.

Annoniempje: eens reageert op Herman : oneens

Geheel met u eend

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

Ze liegen nu al overal over , de hercules werd niet genoemd , nachtvluchten , niet vermeld internationale oefeningen, niet vermeld , uitstoot wordt niet onderzocht , en , en en , wat volgd er nog meer , dat er meer raketten komen ? Die de rest van de landen in europa
niet meer willen ? Waarom zijn er nieuwe bunkers gebouwd ? Amerika beslist of ze ingezet worden , met of zonder VN .

Geef uw reactie.

Marcel uit Venray: oneens

Voorheen was het ook een actieve vliegbasis dus waarom zou het nu ineens niet meer geactiveerd mogen worden. Er zal niet 24/7 gevlogen worden dus wat de overlast betreft verwacht ik dat het mee zal vallen. We kunnen overal wel over gaan lopen klagen want ja als je aan de toegangsweg naar het centrum woont heb je overlast van het verkeer dat naar centrum gaat

Geef uw reactie.

Annoniempje: eens reageert op Marcel uit Venray : oneens

Geheel met u eens

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Annoniempje : eens

Eens met stelling

Geef uw reactie.

Ria: oneens

Het is niet voor niks een vliegbasis en wat kan er tegen zijn dat er enkele weken per jaar geoefend word.Ik hoop dat er ook eens een mooie vliegshow komt zoals in Volkel. Als er niks met de vliegbasis gedaan word kunnen ze er beter ook geen geld voor onderhoud insteken al die jaren dat hij gesloten is geweest. Vliegbasis hoort bij Venray .Mensen die daar wonen wisten al die jaren al dat daar een vliegbasis is .Anders hadden ze beter in de buurt van madurodam kunnen gaan wonen.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Ria : oneens

Ik ben eens met de stelling

Geef uw reactie.

Johan: oneens

We moeten allemaal ons steentje bijdragen aan de veiligheid van deze wereld en dus ook ons land. Argumenten dat conflictgebieden allemaal "ver van mijn bed" zijn, gaan m.i. niet op. We hebben allemaal belang bij een wereld zonder conflicten en daarin hebben ook wij een verantwoordelijkheid! Regelmatig gaan er F16's de lucht in omdat een onbekend toestel, al dan niet met opzet, ons luchtruim binnenvliegt. Het geeft mij een veilig gevoel dat ons luchtruim 24/7 in de gaten wordt gehouden (Quick Reaction Alert) Zolang de geluidsoverlast binnen de perken blijft heb ik er geen problemen mee dat ook vanaf de Peel gevlogen gaat worden. De "last" mag best over ons land verdeeld worden. Trouwens, als een toestel vanaf Volkel opstijgt, vliegt hij ook in een zucht over Venray. Of het goed is voor de werkgelegenheid vind ik minder interessant. Veiligheid van ons land en op deze aardkloot voor alles!

Geef uw reactie.

Wim: oneens

Open gooien, mooi als die asociale boeren die daar wonen er last van krijgen.

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens reageert op Wim : oneens

Wel heel erg kort door de bocht en ongenuanceerd..

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Uw naam * : oneens

wel erg kort door de bocht ja

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Wim : oneens

Het is geen twitter! Eens met de stelling

Geef uw reactie.

Johan: oneens

Gewoon openen! Vliegveld lag er al en was en is al jaren ingebruik. Er werd alleen niet gevlogen.
Het is een eigen keus om de buurt te gaan wonen terwijl je weet dat het er is.

Dus niet zeuren over geluidsoverlast. Niemand verplicht je om hier te blijven.

Geef uw reactie.

Mark: oneens

Tuurlijk wel het is een vliegveld dat kan je verwachten. Zolang het maar binnen beperken blijft.

Geef uw reactie.

Peter Poot: eens

Wij wonen in de directe omgeving en zitten niet op de geluidsoverlast te wachten.

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Het is nou eenmaal een luchtmacht basis die blijkbaar nodig is. Mensen die klagen over geluidsoverlast of waarde daling van hun woning die hadden dit van te voren kunnen weten.

Geef uw reactie.

Versteegen : eens

Geluidsoverlast en huis wordt minder waard en het dorp minder aantrekkelijk om te wonen.

Geef uw reactie.

Rob, Venray: oneens reageert op Versteegen : eens

Waar is dit op gebaseerd?

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Het is toch een vliegveld .

Geef uw reactie.

Marian: oneens

Het gaat werkgelegenheid brengen en de luchtmacht is in deze tijd gewoon erg belangrijk!

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Je woont in de buurt van een vliegbasis dan kun je verwachten dat deze weer heropend word. Denk aan de mogelijkheden voor het defensie personeel .

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

Geluid overlast

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

Geluid overlast,slaapt al heel slecht ,wordt alleen maar erger

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Uw naam * : eens

mee eens

Geef uw reactie.

Martin J.,Venray: eens

Het thema het scheppen van werkgelegenheid moet maar eens stoppen. Elke avond komen er op televisie werkgevers voorbij uit allerlei geledingen die staan te klagen dat er geen werknemers te krijgen zijn. Dus dit is een onzin argument. De werkloosheid was nog nooit zo laag en de kaartenbak van de bijstandsgerechtigden in de gemeente Venray was nog nooit zo vol als nu. Hoe zo goed voor de werkgelegenheid.!! Gaan deze mensen straks allemaal op De Peel werken?
En hoezo veiligheid voor Nederland. Laat degene die pleiten voor veiligheid even aangeven waar de onveiligheid zich bevindt. Rusland? Dan in Polen stationeren.. Midden-Oosten ? dan in Turkije stationeren. Overal waar onze luchtmacht de afgelopen 20 a 25 jaren is ingezet en heeft gebombardeerd ,heeft het niets bijgedragen aan onze veiligheid. Alleen mede daardoor hebben er grote vluchtelingenstromen richting Europa en dus naar Nederland plaats gevonden.
En verder zou ik graag zien ,dat degene die vóór zijn ,er ook even hun woonplaats bij vermelden.

Geef uw reactie.

Rob, Venray: oneens reageert op Martin J.,Venray : eens

Ik ben VOOR heropening en woon gewoon in Venray. Volgens mij vergist u zich hier en daar voor wat betreft “oorzaak en gevolg”. De grote vluchtelingenstroom heeft namelijk NIETS te maken met bombardementen die de luchtmacht heeft uitgevoerd en die bombardementen hebben wel degelijk bijgedragen aan de veiligheid...óók in Nederland ??

Geef uw reactie.

harold: oneens

Rol van het Europees Parlement

Met betrekking tot omgevingslawaai heeft het Parlement herhaaldelijk benadrukt dat verdere verlagingen van grenswaarden en verbeterde meetprocedures noodzakelijk zijn. Het heeft verzocht om vaststelling van EU-geluidsnormen rond luchthavens en om uitbreiding van de maatregelen ter vermindering van geluidshinder, zodat ook militaire subsonische straalvliegtuigen daaronder vallen. Voorts heeft het Parlement de geleidelijke invoering goedgekeurd van nieuwe, strengere geluidsnormen voor auto's en heeft het met succes campagne gevoerd voor de invoering van labels om consumenten te informeren over geluidsniveaus, die op sommige punten vergelijkbaar zijn met de bestaande regelingen voor brandstofefficiëntie, rolgeluid en CO2-emissies.

Geef uw reactie.

harold: eens reageert op harold : oneens

Sorry ik heb een berichtje geplaatst hier onder maar het verkeerde vakje aan gevinkt
oneens moet eigenlijk EENS zijn
----------

Geef uw reactie.

Louis: eens

Het zal voor te veel overlast zorgen en is totaal onnodig.

Geef uw reactie.

Annoniempje: oneens reageert op Louis : eens

Waar baseert u dit op

Geef uw reactie.

Jos: eens

Geluidsoverlast t.o.v. f15 en f16 is aanzienlijk groter!
Ook veel meer fijnstof! Al overlast genoeg!

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

eens veel te veel herry er vliegen hier al genoeg en dat geeft al overlast

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

Willen die herrie niet. Milieuverontreiniging. Speel maar ergens anders met dat oorlogstuig. Er zijn plekken zat op aarde waar zich geen mens of dier bevind, ga daar maar spelen.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Uw naam * : eens

Exact

Geef uw reactie.

Sandra: oneens

Ivm de veiligheid en bescherming voor ons land.
Het is goed voor de werkgelegenheid.
Het vliegveld ligt er al, dus waarom zouden we ergens anders een nieuw vliegveld aanleggen.
Vroeger was op dit vliegveld ook meer bedrijvigheid. Als je in deze omgeving woont of gaat wonen, weet je dat je er rekening mee kunt houden, dat de activiteiten op de vliegbasis kunnen gaan groeien.
Bij veranderingen is er meestal weerstand, maar als het zover is, valt het vaak mee.
En eigenlijk is het toch ook best stoer en fascinerend om zo’n vliegtuigen te zien vliegen?

Geef uw reactie.

jan: eens

besluit JSF"

D66, 26 november 2008

Het kabinet moet in haar vergelijking van kandidaten voor de vervanging van de F-16 ook het geluidsaspect meewegen. De Tweede Kamer heeft daartoe een motie van D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold aangenomen. Staatssecretaris De Vries (Defensie, CDA) stelde eerder dat lawaai bij de keuze voor een nieuw toestel geen rol speelt, omdat het volgens hem om de effectiviteit en prijs gaat. Daarnaast stelt hij dat binnen Nederland het geluid wordt gehandhaafd binnen de geluidscontouren van de militaire luchthavens.

Geluid belangrijke milieunorm

Een meerderheid in de Kamer is het met Pechtold eens dat geluid wel een factor moet zijn in de uiteindelijke kwalitatieve afweging: "Het belang van geluid als milieunorm is voor een dichtbevolkt land als Nederland wel degelijk aanwezig. Ik ben blij dat een meerderheid in de Kamer dat met ons eens is. Temeer daar in andere landen dit aspect ook wordt meegewogen."

JSF maakt veel meer geluid

JSF Nieuws, oktober 2008

Op de website JSF nieuws verscheen eerder bericht dat uit onderzoek is gebleken dat de Joint Strike Fighter (JSF) veel meer geluid maakt dan de huidige jachttoestellen.

Bezwaren in de Verenigde Staten tegen JSF

In de Verenigde Staten ontstaan in toenemende mate bezwaren tegen het hoge geluidsniveau van de JSF. Uit diverse officiële rapporten blijkt dat het geluidsniveau aanzienlijk hoger is dan van bestaande toestellen zoals de F-15 en F-16. Bewoners rond Amerikaanse vliegbasis komen in toenemende mate hiertegen in het geweer.

Op 17 oktober 2008 werd een eindrapport gepubliceerd over de milieu effecten van de stationering van de Joint Strike Fighter op Eglin Airforce Base. Hieruit blijkt dat de geluidstoename als gevolg van de stationering van de Joint Strike Fighter op Eglin AFB aanzienlijk zal zijn. Onder de aanvliegroutes zal het geluidsniveau twee maal hoger zijn dan voor de toch bepaald niet stille F-15 Eagle. Inmiddels heeft dit niet alleen bij omwonenden tot onrust geleid. Ook het personeel dat op de basis is gelegerd (en daar woont) komt nu in actie, zoals blijkt uit een artikel in Airforce Times van zondag 26 oktober 2008. Want niet alleen onder de aanvliegroutes, ook op grotere afstand gelegen bebouwing, waaronder bijvoorbeeld scholen, zullen er onder te lijden krijgen. In het rapport staat een uitvoerige analyse van de geluidsoverlast. Bij een start in zogeheten “military takeoff modus” is het geluid 9 decibel hoger, ofwel twee keer zo luid, dan een F-15C. Ook bij de landing is de F-35 aanzienlijk luider. Het rapport hierover: “Gedurende de nadering voor een landing is het geluid van de F-35 over de 19 decibel hoger dan het geluid van een F-15C, dit komt overeen met een geluidsniveau dat over de 4 keer harder is dan van een F-15C wanneer deze landt”. Het aantal mensen dat blootgesteld zal worden aan een geluidsniveau van meer dan 75 decibel (de zogeheten ergernisgrens) rond de basis zal met 1500% toenemen volgens het rapport.

Ondanks tolerantie in USA toch protest

In de USA is men behoorlijk tolerant tegenover (geluids-) hinder van militaire operaties. Men beschouwt de geluidsoverlast van straaljagers, in tegenstelling tot hier in Nederland, als de “sound of freedom”. Daarom is het opvallend dat tamelijk breed actie gevoerd wordt. Bases die in aanmerking komen voor stationering van de F-35A zijn Eielson AFB (Alaska), Luke AFB (Arizona), Moody AFB (Ga.), Mountain Home AFB (Idaho), Shaw AFB (South Carolina). Bij diverse andere bases was de afgelopen maanden eveneens sprake van onrust onder de omwonenden. En waar in het rapport de vergelijking plaats vindt met de F-15C, zal het verschil met de F-16 mogelijk nog groter zijn. Dit kan in de diverse dichtbewoonde Europese landen in de toekomst nog meer problemen veroorzaken dan in de USA. Een oplossing lijkt niet eenvoudig voor handen te zijn. De motor van de F-35 JSF is nu eenmaal de krachtigste straaljagermotor die ooit geproduceerd is voor een eenmotorige straaljager en een daarmee overeenkomend geluidsniveau zal door omwonenden als onontkoombare “sound of freedom” bij een komst van de JSF geaccepteerd moeten worden.

Staatssecretaris over het geluid van de JSF

Overleg in Tweede Kamer,

In de Tweede Kamer stelt Staatssecretaris De Vries het volgende over dit onderwerp:

Er is veel gezegd over het geluid. Er is een stuk in de krant verschenen dat de F-16 op 108 decibel zou zitten en de JSF al op 121. Bij de aanschaf van een nieuw wapensysteem in Nederland, of het nu een Chinook, een Leopard-2 of een CV-90 is, is in geen van de besluitvormingsmomenten of in het DMP-proces de uitstoot van geluid een criterium.

Het gaat erom dat het wapen effectief inzetbaar moet zijn tegen de beste prijs. Het is in dit land namelijk zo geregeld dat op het gebied van milieuwaardes, milieubescherming en het voorkomen van overlast voor de omgeving, wij als Defensie gewoon ingekaderd zijn door de milieugebruiksruimtes en de geluidscontouren waarbinnen wij ons werk mogen doen.

Omdat de F-16 toestellen in Afghanistan meestal met een afterburner moeten opstijgen – dat betekent dat zij snel de lucht in moeten kunnen – en vanwege het feit dat het op dit moment ook in Nederland gebeurt, is het nu in Nederland al zo dat de F-16, als deze start met een afterburner, zo’n beetje hetzelfde geluid produceert als waarvan NRC Handelsblad vanavond meldt dat de JSF dat doet.

geluidscontouren bepalend

Ook dan geldt echter dat op dat vliegveld, bijvoorbeeld Volkel, de geluidscontouren bepalend blijven. Op het moment dat ik met F-16 meer starts met een afterburner uitvoer, betekent dit dat ik minder van die starts kan uitvoeren. Wat nu in deze situatie geldt, geldt evenzeer voor de JSF als die in die fase is. Hoe zit het dan met de kandidatenvergelijking, is mij gevraagd. In 2001-2002 zijn technische specificaties opgevraagd. Van de JSF was op dat moment bekend om wat voor motor het zou kunnen gaan, hoewel Nederland nog heeft gezegd er een tweede motor bij te willen betrekken, namelijk de F-136. Van de Saab was dat niet bekend.

Ook nu, als u de documentatie volgt, is er ten aanzien van de Saab nog discussie over welke precieze motor er in de NG moet zitten. Kortom, bij de kandidatenvergelijking speelt het geluid geen rol. Ik vind het wel terecht dat de leden aandacht vragen voor de eventuele overlast in Nederland, maar daarvoor blijven bij elke militaire luchthaven de grenzen gelden die wij nu hebben. Op dat punt is er dus geen verschil van mening. De kernvraag moet zijn: wat is de overlast voor de Nederlandse samenleving? De grenzen daarvoor worden in dit land vastgelegd met geluidscontouren. Bij het gebruik van de JSF is dat niet anders.

Uit het overleg blijkt echter dat de kamerleden toch willen dat er aandacht wordt besteed aan de geluidsproductie van het individuele vliegtuigtype.

Google
Joint Strike Fighter

Bron: Via Nieuwsbank, JSF nieuws

home...

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op jan : eens

Een mooi stuk !

Geef uw reactie.

.x: eens reageert op Uw naam * : eens

Goed stuk

Geef uw reactie.

H van der linden: eens

Vrijheid is een kostbaar iets. Dus laat die vliegtuigen komen, die beschermen onze vrijheid

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Jullie willen ook in vrijheid leven dus vindt ik dat er weer gevolgen mag worden

Geef uw reactie.

Kees Moerkerk: eens

Vooralsnog nee. Ik snap wel dat er geoefend moet worden in het belang van onze veiligheid. Wat zijn de alternatieven naast de Vredepeel. Wordt aangetoond dat er geen of te weinig andere mogelijkheden zijn dan kan mijn ja stem nog een nee stem worden. Voor nu is het ja, tenzij...

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Kees Moerkerk : eens

Er zijn geen alternatieven, de andere vliegvelden zijn al gesloten , en ze hebben extra gewacht met het bekend maken , een maand voor de bekend making, zei defensie, nog dat de mensen niet zo paranoïde moesten doen , er zou niets veranderen

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Schept werkgelegenheid en is nodig voor de veiligheid van nederland

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Uw naam * : oneens

eerste deel onjuist Eens met stelling

Geef uw reactie.

Laura: eens

Vanwege het milieu en de geluidsoverlast.

Geef uw reactie.

Pieter Simons : oneens

Om de vrede te waarborgen zal het ergens moeten erg egoïstisch om dan te zeggen niet in mojn achtertuin zal ook wel positieve gevolgen voor werkgelegenheid en economie kunnen brengen

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

De hele waarheid word niet vermeld door defensie, er komen meer dan 12 f35 , de hercules laad en lost de patriots nu hier , die gingen voorheen op een dieplader, er komen internationale oefeningen , dit alles is verzwegen , er zijn al nieuwe bunkers gebouwd voor kernkop raketten en die de schuld krijgen rest van europa niet wil , de Amerikanen bewaken die, en wij moeten ze gaan inzetten

Geef uw reactie.

Rob: oneens reageert op Uw naam * : eens

U mag een bron vermelden. Ik ben wel benieuwd waar u deze wijsheid vandaan haalt.

Geef uw reactie.

Fred Droog : oneens

Buiten het feit dat we het vliegveld weer nodig hebben, levert het ook voor de regio werkgelegenheid op.
Het weer updaten van het vliegveld is zeker van belang voor bv de lokale aannemers.

Als het vliegveld operationeel is moet de burgerluchtvaart hiervoor uitwijken en heeft dus de regio Venray geen last meer van burgervliegtuigen van en naar Weeze, Eindhoven enz.

Kortom activeren van Vliegbasis de Peel is in ons aller veiligheidsbelang!!

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens reageert op Fred Droog : oneens

Ik heb gisteren gehoord dat defensie alleen op basis van aanbesteedcontracten werkt, en dat de piloten gewoon vanuit Volkel komen en voor deze extra trainingsuren niet in omgeving komen wonen, dus ook geen extra werkgelegenheid dat goed zou zijn voor Venray. Wel meer uitstoot van Kerosine bij aangrenzende beschermde natuurgebieden De Maasduinen en Boschuizerbergen.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

De geluidshinder die er nu is van de "vliegbasis" is genoeg. In het verleden zijn er geen start en landingen geweest van straaljagers. Tot 1985 is het een uitvalsbasis geweest. Wat er gaat gebeuren is dat een squadron op Volkel zijn spullen inpakt en in de Vredepeel 6 weken lang gaat starten en landen. Daarbij komt nog het warmdraaien, proef draaien van motoren, daar lees je niets over. Het ander squadron blijft op Volkel oefenen. Als je dus aan de noordkant woont heb je dubbel geluidsoverlast. De werkgelegenheid neemt minimaal toe door het verhuizen van een squadron.

Geef uw reactie.

Jan Hartman: eens

Er komt veel geluidsoverlast en luchtvervuiling. Het zijn niet enkel de jachtvliegtuigen, maar ook de hercules en vrachtvliegtuigen en niet te vergeten de helicopters. Het is ook onduidelijk wat er met onze privacy gebeurt, gezien de voorgenomen oefeningen met drones en jachtvliegtuigen. Er komt een compleet vliegveld niet te vergelijken wat er ooit was.
Een heropende luchthaven zal een aanzienlijk deel van het PAS quotum voor haar rekening nemen. wat betekent dit voor b.v. nieuwbouwprojecten?
Bovendien worden we keer op keer door defensie voor het lapje gehouden. Men focust op fragmenten van wat ons te wachten staat. En vervolgens worden deze fragmenten gebagatelliseerd. Het hele verhaal met al haar consequenties wordt zorgvuldig vermeden. Onze omgeving wordt met heropening onleefbaar!
Tot slot geloven een aantal oneens stemmers dat het allemaal wel meevalt. Dit is precies waar defensie op hoopt. Ik hoop van ganser harte dat de pers het complete . verhaal herhaaldelijk blijft benoemen zodat het tot iedereen doordringt wat ons werkelijk te wachten staat.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Jan Hartman : eens

Helemaal mee eens , we worden belazerd , ik heb voor 1 maand terug een reactie geplaatst op gemeente Venray, maar niets gehoord , d i e zullen wel vakantie hebben tot 21 augustus, en dan is het een feit

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

We wonen vlakbij, geluidsoverlast zal het het plezier van wonen compleet verstoren. Het circuit heeft er alles aan gedaan om overlast te voorkomen. Dit zal in de lucht niet lukken. Laatst al geluidsoverlast met de open dagen in Volkel toen vliegtuigen met veel lawaai over kwamen vliegen.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

Te veel geluid overlast en luchtvervuiling. Al geluid overlast van vliegverkeer van Weeze en vlieg verkeer boven ons van Eindhoven vliegveld.

Geef uw reactie.

Henk: oneens

Gelet op de toenemende onveiligheid in de wereld dient NL een bijdrage te leveren om de veiligheid te waarborgen. Dit kan/ moet met de bestaande middelen. Daar er reeds een start/ landingsbaan ligt kan er met "beperkte" kosten een bijdrage geleverd worden aan deze veiligheid. Het is een noodzakelijk kwaad.

Geef uw reactie.

jan: eens

Werk gelegenheid de peel .
Ik kan nergens een vacature vinden .Misschien iemand anders wel ?

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op jan : eens

Inderdaad

Geef uw reactie.

Tity: eens

De ervaring op andere luchthavens leert dat er klachten zijn over geluidhinder voor mensen en dieren. Ook het lozen van kerosine kan schade en overlast opleveren. Wij vinden het belangrijk dat er een mogelijkheid is om een klacht in te dienen bij een onafhankelijke instantie, die dan ook maatregelen kan voorstellen

Geef uw reactie.

jan: eens

http://www.geluidnieuws.nl/2008/dec2008/jsf.html


Lees dit dat zegt genoeg

Geef uw reactie.

Chris: eens

Ik ben het eens met de inzet van materieel voor onze eigen nationale veiligheid. De vraag is alleen of het in basis verstandig is om omwonenden van deze omgeving hiervan de rekening te laten betalen (lees: terugkerende geluidsoverlast voor omwonenden, uitstoot van fijnstof, het verjagen van dieren in Peelstreek / de natuur, etc.).

Het rijden van "de weg die er al ligt", is niet per definitie de snelste en de beste weg.
Als een uitbreiding van de vliegbewegingen voor defensie noodzakelijk is, waarom wordt dan niet eerst in kaart gebracht waar dit wel kan zonder alle op voorhand bekende nadelen voor de omgeving? Dekende hierbij op Europees niveau.

Geef uw reactie.

Johan Hendriks: oneens

Defensie is de collectieve verzekering van ons land, in een wereld die steeds grilliger en instabieler wordt is het noodzakelijk dat onze luchtmacht zich goed kan voorbereiden op haar taken. Een beetje geluidsoverlast kan daar bijhoren, maar bekijk het van de positieve kant zou ik zeggen. De luchtmacht voert de vluchten uit om ons te beschermen. Daarnaast brengt de activering van de Peel ook extra werkgelegenheid met zich mee

Geef uw reactie.

wim : eens

De jsf is een modern vliegtuig ,dat meer geluid produceert dan de F16 .Ongeveer 130 decibel maar ook een zwaarder geluid dan de F16. Dit geluid drinkt de huizen binnen als een enorme bas .
De brandstof aan boord bedraagt 8500 liter deze word in 2 uur verbruikt .X 12 vliegtuigen
Defensie zegt men kan daar de uitstoot niet meten en word ook niet meegenomen in de MER.ik neem aan dat men kan meten wat 1 liter kerosine aan co2 veroorzaakt.
Bij de opgegeven aantallen van op stijgen en landen,3800,zitten de doorstarten niet bij geteld ,deze kunnen ze zoveel maken als ze willen.
U moet eens opzoeken hoe de omwonende in Noorwegen en Amerika(Nevada )er overdenken .
En dit is nog maar het begin,als er eenmaal gevlogen word is het luchthaven besluit makkelijk aan te passen aan meerdere vluchten .Schiphol van 500.000 naar 540.000

Geef uw reactie.

Stan: eens

De oefeningen welke regelmatig worden gehouden met 2 vliegtuigen produceren al een oorverdovende herrie, ik hou mijn hart vast als dit straks met enige regelmaat gaat plaatsvinden met 12 of in het ergste geval 18 vliegtuigen.

Geef uw reactie.

henk: eens

Geeft veel overlast, fijn stof en onrust voor mens en dierf

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

Wij wonen binnen 1,5 km van de startbaan. Zijn er in 2000 komen wonen. Met de intentie dat de vliegbasis niet meer gebruik ging worden. Wat voor geluidsoverlast kunnen we verwachten . Waarde vermindering van je huis enz

Geef uw reactie.

Nooijen: oneens reageert op Uw naam * : eens

Nihil, jaren geleden was de basis ook in gebruik en met die paar keer vliegen heeft u amper ‘last’ van het geluid.

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens reageert op Nooijen : oneens

Een paar keer? Lees je in voor je zoiets beweert

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Uw naam * : oneens

Inderdaad, en straks jammeren

Geef uw reactie.

Luc : oneens

Defensie moet ook oefenen. Na alle bezuinigingen van afgelopen jaren is het goed dat dit nu weer gaat gebeuren.

Geef uw reactie.

Twan Peters: eens

Wij zijn zelf ook een actie gestart om deze plannen tegen te houden. Wij wonen in Milheeze, een paar kilometer van de landingsbaan! De Peel.
Zijn hier 4 jaar geleden komen wonen voor de rust en dat willen we graag zo houden.
Er zijn al diverse vliegvelden in de buurt en de co2 uitstoot is in brabant al aan zijn max. Beter spreiden van de vliegvelden over Nederlander in andere provincies is mijn voorstel.

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

.

Geef uw reactie.

Hendrix: oneens

Waar praten we over 'drie keer per jaar zes weken vliegen...', stelt niets voor. Zo houden we nog 34 weken rust over.

De overlast zal minder zijn dan de overlast die we nu gaan krijgen door al die logistieke centra die in Venray uit de grond gestamd worden, waardoor de toename van vrachtverkeer ruim meer wordt.

Onder de streep denk ik dat dit laatste meer negatieve milieu en verkeersveiligheidseffecten oplevert dan door de mogelijke openstelling van de Peel voor vliegactiviteiten. Er zijn nu al ruim 800 burgers en militairen werkzaam op de Peel, ik merk er vrijwel niets van....

Verleen de vergunning voor 18 weken vliegen, zet er een aantal beperkende clausules in en iedereen is blij!

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens reageert op Hendrix : oneens

Voor de mensen die dichterbij wonen (minder dan 1 km direct onder de aanvliegroute) wordt de geluidsoverlast wel aanzienlijk.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens

De Peel ligt op een steenworp afstand van Volkel, en zal boven Venray (naast de geluidsruimte die Volkel al heeft) nog meer overlast gaan geven. Niet alleen het geluid, maar ook de extra luchtverontreiniging is nadelig voor onze leefomgeving. De JSF produceert nog meer lawaai dan de F-16, en is door de opkomst van de drone volledig achterhaald.

Geef uw reactie.

Raymond: eens

Gevolgen van het verschil F-16 VS F-35 zijn niet goed onderzocht.

Geef uw reactie.

Nicole Broeks : eens

Geluidsoverlast, fijnstof dat vrijkomt, geen rust meer kunnen vinden thuis, Bange dieren, waardevermindering van huizen of slijtage door trilling, doelwit in oorlogen.

Geef uw reactie.

Nooijen: oneens reageert op Nicole Broeks : eens

Eigenlijk stuk voor stuk kul argumenten. Die paar keer per jaar dat er gevlogen wordt heeft nergens invloed op, behalve de bange dieren wellicht

Geef uw reactie.

Ilona Geijsel: eens

Wij zijn zelf ook een actie begonnen tegen deze plannen.

Geef uw reactie.

mo: eens

waarom niet? moet het een deur verder gaan?
geeft werkgelegenheid en wat vers bloed en uiteindelijk is het ook voor onze veiligheid.
laat maar komen.

Geef uw reactie.

Veerle : eens

Voornamelijk uit angst voor de gevolgen en consequenties voor het wonen. Venray is een rustig dorp waar je rustig kunt wonen. Als de vliegbasis weer open gaat en er veel geoefend word heeft dat gevolgen en consequenties voor de rust en dan met name als geluidsoverlast.
Ook is het zo dat er nog meer stof in de lucht komt en de lucht nog meer verontreinigd raakt wat invloed heeft op de 'schone' lucht en ademhaling

Geef uw reactie.

frederica v. Putten: oneens reageert op Veerle : eens

Nee de gore lucht van die varkensstallen da's lekkere schone lucht, dan liever een paar oefende vliegtuigen!

Geef uw reactie.

monique.: eens

we hebben meer last van de uitstoot van het vakantie vlieg verkeer,
maar kom niet aan de vakantie.
broeikasgassen door de intensive veeindustrie die we hier hebben, de ammoniak uitstoot en stankoverlast.
maar kom niet aan het stukje vlees. stel je voor geen barbecue.
nou....
dan kunnen we dit er makkelijk bij hebben hoor.

Geef uw reactie.

Linders: oneens

Ja hoor, dat mag zeker. Mensen moeten niet zo zeuren, het geluid zal niet veel meer zijn dan jaren geleden toen ze ook nog in bedrijf waren.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Linders : oneens

Jaren geleden was het geluid ook verschrikkelijk.

Geef uw reactie.

Herman: eens

we hebben al genoeg lawaai van de vlieg basis Volkel

Geef uw reactie.

Erik: eens

Dit in verband met meer uitstoot CO2

Geef uw reactie.

Harm: oneens

Ik heb er geen problemen mee

Geef uw reactie.

Peter U: eens

Tegenwoordig heb je heel goede vliegsimulatoren die beter ingezet kunnen worden. En nu oefent met al regelmatig in samenwerking met de Vredepeel waardoor er al veel geluidsoverlast is.

Geef uw reactie.

Joos L.: oneens

We moeten eens af van het standpunt: niet in mijn achtertuin, maar wel elders. Steek de kop niet in het zand.


Overigens blijkt de huidige wereldveiligheidssituatie dermate wankel dat ook van Nederland een bijdrage verwacht mag worden om meer stabiliteit te creëren.
De vliegbasis ligt er nu eenmaal; waarom dan nog meer belastinggeld steken in een nieuw aan te leggen accommodatie.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Joos L. : oneens

Er is al veel te veel belastinggeld in de JSF gestoken. Als klein landje spelen wij geen rol ten opzichte van de grote wereldmachten. Een europese strijdmacht zou een oplossing zijn.

Geef uw reactie.

Wumke: oneens

Het lawaai zal wel meevallen. Ik ben van de generatie die nog heeft meegemaakt dat er starfighers gestationeerd waren, die maakten minstens net zoveel of meer lawaai dan de JSF. Bovendien zal het voor meer diversiteit in de werkgelegenheid zorgen, dit is eens wat anders dan alweer een logistiek bedrijf.

Geef uw reactie.

Cor Odenhoven: eens

We willen de geluidsoverlast en de milieu overlast van de kerosine uitstoot en dumping niet hebben.

Geef uw reactie.

Johan van de Velde : eens

We hebben Volkel , we hebben Weeze , en nu Vredepeel het gaat er op lijken dat we alles moeten accepteren .
Blitterswijck heeft met Weeze te maken , Merselo krijgt met nu met Vliegbasis de Peel te maken .
Werkgelegenheid is geen Thema meer aangezien de werknemers van ver moeten gaan komen itt het verleden toen woonden de werknemers in het DORP Venray.
Minder boeren,meer natuur maar met het extra onnatuurlijk geluid van een NIEUW TYPE Vliegtuig dit itt de Burgerluchtvaart met het opleggen van minder geluid .

Geef uw reactie.

Hans: oneens

De belangrijkste taak van de overheid is de burgers te verdedigen tegen moorddadige vijanden. Hiervoor is de luchtmacht het meest geschikt. Beter af en toe een straaljager over je huis dan een terrorist in de buurt.

Geef uw reactie.

mo.: eens reageert op Hans : oneens

en zo is dat

Geef uw reactie.

Hans: eens

Er is a herrie genoeg van vliegtuigen van Volkel .

Geef uw reactie.

Edward : eens

Wij hechten veel waarde aan onze rust

Geef uw reactie.

Paul C: eens

Wij wonen al meer dan 36 jaren in Venray, en vroeger hadden wij ook de lawaai van de vliegbasis. Het was alleen maar af en toe en acceptabel tegenover de positieve punten dat de basis bracht zoals werkgelegenheid.
Er zijn mensen die naast de spoor, en /of de snelweg wonen en ook daar hebben ze flink wat lawaai, dag en nacht. Laat maar deze spoor- en snelwegen dan verwijderen.

Geef uw reactie.

Jan J.: oneens

Hoe meer oefenen , hoe meer veiligheid .
Niet egoistisch zijn zo van : Laat ze elders maar oefenen , maar niet boven mijn dak!
Goed voor Venray , instroom nieuwe burgers .

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Het is een militaire vliegbasis. Ik heb er begrip voor dat omwonenden het liever niet actief zien.
Maar als je er een huis koopt, weet je het van tevoren. Het is een gok. En dat kan ook minder goed uit pakken.

Geef uw reactie.

Erik: oneens

Natuurlijk wil iedereen rust en vrede, maar iedere gemeente dient ook zijn steentje bij te dragen tav "specials". De ene krijgt een gigantisch AZC, een ander een kerncentrale, weer een ander een gevangenis, etc.
Wij krijgen een militaire organisatie die ons beschermd... en ja, ook lawaai maakt.

Geef uw reactie.

Theo Verhoeven: oneens

"Burgers van Venray" laat vooraf weten dat de stelling in feite hun eigen standpunt is. Niet erg slim als men een onafhankelijke mening wenst.
Erg jammer dat ze een, in beginsel, interessant onderwerp zo aanzet.

Veel voordelen die makkelijk opwegen tegen ongemakken die wellicht best eens kunnen meevallen.

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Dit is hetzelfde als dat iedereen roept we moeten naar windenergie toe maar niemand wil een windmolen als buurman, deze basis is er ook voor onze veiligheid dus open laten en de eventuele ongemakken (die wel meevallen) voor lief nemen.

Geef uw reactie.

dolfijn: oneens

Oefenen is nodig dus waarom niet daar als er toch een basis ligt

Geef uw reactie.

Uw naam *: oneens

Vliegbasis De Peel ligt in een dun bevolkte streek. Wat heb je aan een slapende basis?
De belasting voor het milieu valt best mee. De vele mega-stallen in dit gebied zijn een grotere belasting.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Uw naam * : oneens

Eens.

Geef uw reactie.

Paul C: eens reageert op Uw naam * : oneens

Zoals U het zegt, wij hebben veel meer last gehad van de stank die uit de boerderijen komen en zeker in deze hete zomer (rond de 40 graden). Onmogelijk om s'nacht de ramen van de slaapkamers de openen. Dit is een echte schande voor de Venrayse omgeving.

Geef uw reactie.

Linders: oneens reageert op Paul C : eens

Ik weet niet waar u woont maar ik heb nog nooit iets geroken van de stallen om Venray heen...
De fijnstof is wellicht dan wel weer een schadelijk iets.

Geef uw reactie.

Uw naam *: eens reageert op Linders : oneens

En een lekkere, versgebakken appeltaart zult u dan waarschijnlijk ook niet meer ruiken ?

Geef uw reactie.

Norbert kersten: eens reageert op Linders : oneens

Ja die lucht went..... , maar als eens een tijdje weg bent geweest en je komt weer in Venray en omgeving dan is het eerste wat je opvalt toch wel de stank en de slechte lucht kwaliteit.

Geef uw reactie.

Striepke: oneens

De vliegbasis is er destijds niet voor niets aangelegd. Aan een slapende vliegbasis heeft niemand wat aan! Alleen geldverspilling!!
Men moet daar kunnen blijven oefenen en/of controleren of alles in orde is. Nu wordt er direct geroepen over luchtvervuiling herrie enz. Mocht er in Nederland iets mis gaan, dan is men blij dat men vanaf deze vliegbasis de strijd kan aangaan, om ons veilig te stellen. Wellicht is het mogelijk, om zoveel mogelijk rekening te houden met de omwonenden.

Geef uw reactie.

Joke Brands: eens

Weer al die herrie boven je huis, net als vroeger! Vreselijk,.....bovendien slecht voor het milieu, al die uitlaatgassen van de kerosine!

Oefenen kan toch ook (als dat al zinnig is) boven onbewoond gebied!
Laat maar lekker rusten dus die basis!
Stop de kosten voor deze geldverslindende basis maar in de zorg!

Geef uw reactie.

Paul C: oneens reageert op Joke Brands : eens

Beste Joke,
als U een goede, lege plek kent in Nederland waar geen mens woont, a.u.b.. dan meteen communiceren aan de militaire/marechaussee.

Geef uw reactie.

jack: eens

dit gaat VEEL lawaai opleveren.

Geef uw reactie.

Pim: oneens

Werkgelegenheid en het is er, dan ook maar gebruiken. Er wordt tegenwoordig veel minder gevlogen als vroeger. Volkel blijft toch de basis voor de vliegtuigen daar waar bunkers en hallen voor de vliegtuigen zijn.

Geef uw reactie.

Ineke: oneens

Het levert werkgelegenheid en dat is belangrijk voor onze regio. Bovendien komen er al vaak straaljagers ove. Onze veiligheid moet toch ergens geleerd worden.

Geef uw reactie.

Gerelateerde artikelen

Concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau.

Lees verder

Gegevens en ontwikkelingen m.b.t. vliegbasis De Peel.

Lees verder

ONTVANG EEN BERICHT OVER EEN NIEUWE STELLING