Fietsen kan onveilig zijn.
Fietsen is gezond. Maar toch raken er ieder jaar in Nederland 350.000 fietsers gewond, waarvan er 65.000 bij de eerste hulp van het ziekenhuis terechtkomen. De laatste jaren gebeuren er steeds meer ongelukken. Dat komt vooral door de elektrische fietsen.
Fietsen op een elektrische fiets is immers wennen. Niet alleen voor de e-bikers zelf, maar ook voor andere fietsers.
Door de vergrijzing zijn er ook steeds meer ouderen in het verkeer. Dankzij de komst van de elektrische fiets, heeft het fietsen met ondersteuning onder ouderen een vlucht genomen.
Op fietspaden kunnen gevaarlijke situaties ontstaan door de grotere snelheidsverschillen tussen fiets en elektrische fiets. Hierdoor zijn er meer inhaalacties. Op fietspaden in twee richtingen kan dat onveiliger worden.
Een snelfietsroute is in het ideale geval een breed fietspad met weinig obstakels, flauwe bochten en zo min mogelijk kruisingen. Als er al kruisingen zijn, dan heeft de fietser op de snelfietsroute voorrang.
De stichting Burgers van Venray is benieuwd wat er binnen de gemeente Venray in de toekomst gaat veranderen n.a.v. het door Carla Brugman geïntroduceerde verkeersveiligheidsplan: een fietsring zonder oponthoud.
Het college wil zich met name gaan richten op het langzaam verkeer: de (elektrische) fiets en de voetganger. De veiligheid en de bereikbaarheid van voorzieningen in het centrum, ook die in de kerkdorpen krijgen prioriteit. Er worden brede (snel)fietspaden aangelegd.
Alle Venraynaren worden daarom uitgenodigd om gedurende de maand juli te reageren op de stelling: Onze fietspaden moeten geschikt zijn voor de elektrische fiets.
Men kan aangeven het daarmee eens of oneens te zijn, maar ook de eigen mening mag op deze website worden aangegeven. Hierop staan ook enkele artikelen van landelijke organisaties over veiligheid op de (elektrische) fiets.
En vergeet niet : sinds 1 juli is het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets strafbaar !
De fietspaden in Venray laten te wensen over.
Op de website Burgers van Venray heeft men in juli kunnen reageren op de stelling:
Onze fietspaden moeten geschikt zijn voor elektrische fietsen.
Directe aanleiding voor die stelling was het voorstel van het college van B&W om in de komende jaren het fietsverkeer......
Lees verder
Het standpunt van de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond ANWB
Wat vindt de Venrayse fietsvierdaagse van onze fietspaden ?
De mening van het instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
REACTIES
Natuurlijk moeten onze fietspaden geschikt gemaakt worden voor elektrische fietsen en alle andere fietsen die wij in ons fietsland gebruiken. Het lijkt me wel goed als er meer snelfietspaden komen. De autosnelwegen zijn immers ook erg functioneel voor veiligheid en mobiliteit.
Kom net terug van een paar dagen in Londen waar steeds meer mensen willen fietsen. Maar fietsen in Londen is een levensgevaarlijke bezigheid. In vergelijking met het buitenland hebben wij een enorme voorsprong in veilige fietsvoorzieningen. Om die voorsprong te behouden moeten wel blijven investeren in nieuwe en veilige voorzieningen. De ontwikkeling van de fiets blijft ook niet stilstaan.
Geef uw reactie.
Het is heel normaal dat alle fietspaden in orde zijn. Maar dat is niet het geval. Ik ben al 4 jaar bezig een fietspad iets te verleggen en door fietsers zonder problemen te kunnen gebruiken.
Lees het goed 4[vier] jaar. Het is een mooie stelling maar zal in de praktijk geen effect hebben. Hoe je een goede reactie kunt bereiken ik weet het niet. Er moeten eerst ongelukken gebeuren voor dat men wakker wordt. Het is ook absoluut niet mogelijk de fietspaden aan te passen. Wat wel kan is de maximum snelheid van de elektrische fietsen aan ta passen, en mensen bewust maken van de gevaren om te hoge snelheid te rijden. Fietspaden moeten gewoon fietspaden blijven waarvoor ze bedoeld zijn. GEEN RACEBAAN . Maar aanpassen als racebaan is onmogelijk.
Het is een goede stelling om ook goed over na te denken. Een fietspad is ook voor elektrische fietsen en niets anders.
Geef uw reactie.
Zoals Theo hieronder zegt, ik zou “oneens” moeten kiezen.
Een fiets is een fiets, elektrische fietsen gaan net zo snel dat een racefiets. Soms heb jij de “racefietsers” die in groepen fietsen/racen zonder enige aandacht aan de gewone fietser te nemen.
Het probleem is dat het niet beter gaan gebeuren.
Mensen zijn mensen en jammer genoeg moet ik toch wel “Eens” kiezen om de veiligheid van de gewone fietsers, scootmobielen, rolstoelen en ook soms wandelaars te garanderen.
En misschien moet er ook een maximale snelheid op de fietspad komen.
Geef uw reactie.
Fietspaden moeten geschikt zijn voor àlle fietsen, dus ook voor elektrische. Sommige fietspaden zijn nog niet eens goed geschikt voor gewone fietsen ! Wel zou er op gevaarlijke en moeilijke plaatsen een maximumsnelheid voor (elektr.) fietsen moeten zijn.
Geef uw reactie.
Er komen steeds meer E- fietsen op de weg en door het verschil in snelheid is het belangrijk
Geef uw reactie.
Het fietsverkeer heeft in Venray al de nodige vrijheid.
Het is wel noodzakelijk dat de fietspaden breed genoeg zijn' , op veel plekken is het krap.
Dus fietspaden die er al zijn breed genoeg maken om eenvoudig te passeren(achter elkaar) en nieuwe fietspaden meteen het juiste formaat geven.
E-bikes hebben niet prioriteit.
Geef uw reactie.
Zeker voor al het verkeer dat we zelf moesten voortbewegen en scootmobielen rolstoelen
Geef uw reactie.
Ze mogen nu wel wat breder omdat er meer ingehaald word
Geef uw reactie.
Fietsers moeten zich zelf en hun gedrag aanpassen. ze hebben vaak zelf niet in de gaten hoe hard ze gaan!
Geef uw reactie.
Zoals gewoonlijk leggen we altijd de oorzaak van een probleem niet waar het thuis hoort.
Fietspaden zijn voor fietsers en voor zover ik weet is een electrische fiets ook een fiets en dus is er geen probleem, althans niet als er rekening wordt gehouden met de andere weggebruiker en dat geldt dus ook voor fietsers al dan niet electrisch.
Geef uw reactie.
Omdat er op dit moment net zoveel elektrische fietsen zijn als gewone fietsen.
Misschien dienen de fietspaden wel breder gemaakt worden als de kans zich voordoet. Zeker bij nieuwe fietspaden.
Geef uw reactie.
Tuurlijk, de meeste fietsen die worden verkocht zijn elektrisch. ‘Gewone’ fietsen gaan er wel een keer uit.
Geef uw reactie.
Voor de veiligheid
Geef uw reactie.
Een maximum snelheid voor electrische fietsen en wielrenners invoeren misschien?
Geef uw reactie.
Fiets maar eens van Smakt naar Venray en terug.
De fietspaden ziin flink smal dichtgegroeid, en het ergste is, je hobbelt bijna van de fiets af, zo slecht is het fietspad.
Moet echt iets aan gebeuren.
Geef uw reactie.
Zoals altijd een moeilijke keuze. Ik begrijp heel goed de "voor en nadelen/Eens en Oneens" zoals hieronder besproken. Tijd veranderen, wij kunnen dat niet voorkomen en het gaat ook op de men die moet zich bewust zijn van het verkeer op de fietspaden. maar snelheid kan ook met rentfietsen zonder elektrische ondersteuning. Echter zien wij ze veel minder op de baan dan nu de elektrische fietsen. Men zou goed moeten leren dat zij niet alleen zijn, maar tegelijkertijd, wij weten ook dat zal niet altijd gewaarborgd zijn. Daarom moeten ook de gemeenten de veiligheid van de gewone burgers (fietsers, scootmobielen,...) garanderen, met nieuwe en/of additionele maatregelen als nodig.
Geef uw reactie.
OoK scootmobiels maken gebruik van de fietspaden
Geef uw reactie.
Een fiets is een fiets elektrisch of niet elektrisch dus een fiestpad is gewoon al geschikt voor fietsen, de bestuurders van elektrische fietsen moeten eens leren hun snelheid aan te passen (wat heet de ondersteuning aanpassen) zodat ze een nomale snelheid hebben van tussen de 15 en 18 km/uur , dus onze fietspaden zijn gewoon al geschikt voor elektrische fietsen , de bestuurders moeten zich alleen aanpassen aan de situatie.
Geef uw reactie.
Elektrische fietsen zijn niet meer weg te denken, dus de fietspaden aanpassen aan de vooruitgang.
Geef uw reactie.
Hebben net elektrische fietsen. Wij gebruiken het als ondersteuning en fietsen met een snelheid van ongeveer 16 tot 17 km. Constateren dat velen ons inhalen met hun fiets. Elektrisch fietsen hoeft dus principieel niet hard fietsen te zijn. Wij merken wel dat de meeste bochten niet ruim genoeg zijn. Aanpassen en toekomstgericht maken is een must. En onverwachte obstakels weghalen, zoals paaltjes die de doorgangen te eng maken en gevaarlijke situaties creëren.
Geef uw reactie.
Meer dan de helft van de verkochte fietsen zijn tegenwoordig elektrische fietsen .
Zo mogelijk moeten bestaande fietspaden worden aangepast.
Nieuwe fietspaden moeten geschikt zijn voor de elektrische rijwielen.
Geef uw reactie.
De elektrische moeten geschikt zijn voor de fietspaden. Ze gaan vaak veel te hard en de mensen die er op zitten, hebben ze lang niet altijd onder controle!
Hier hapert het vaak aan!
Geef uw reactie.
klopt helemaal Margo, de bestuurders moeten zich beheersen en niet zoveel ondersteuning gebruiken
Geef uw reactie.
zeker eens. E-bikes zijn de toekomst voor jong en oud.
Geef uw reactie.
de meeste paden zijn te smal zeker omdat er door e- fietsen veel meer gepasseerd wordt
Geef uw reactie.
Zeer veel fietspaden zijn slecht onderhouden en vaak te smal; bv. tussen Horst en Venlo. Dus provinciaal valt er ook veel te verbeteren.
Geef uw reactie.
Voor élke fietspad gebruiker moet het optimaal begaanbaar zijn... nu laat ik zelf de fiets staan omdat veel fietspaden erg slecht zijn! Gaten, slecht opgelapt en de vele boomwortels, houden mij tegen. Vind dit zó jammer omdat ik heel graag fiets. Hoop dat er dan ook iets aan gedaan gaat worden!!
Geef uw reactie.
niet alleen voor e bik's maar voor iedereen gewone fiets maar ook voor rolstoel ,scootmobiel etc en fietspaden goed onderhouden niet zoals nu allerlei oneffenheden zelfs diepe gaten
Geef uw reactie.
Steeds meer ouderen, maar ook jongeren met elektrische fietsen. Daar moet op ingespeeld worden met adequate aanpassingen van de fietspaden.
Geef uw reactie.
e bikes zijn te snel en daarom gevaarlijker bij gewone fietsen.
Geef uw reactie.
Uiteraard. Het aantal ebikes neemt fors toe, dus daarop inspelen.
Geef uw reactie.
Fietspaden geschikt maken voor toelaatbare fietsen . Maar wat te doen met scootmobielen snor fietsen etc etc .
Voorrangsregel op rotondes aanpassen .
Geef uw reactie.
Zorg eerst maar eens voor fatsoenlijke verlichting overal
Geef uw reactie.
Niet alleen voor fietsen , ook voor scootmobielen.
Geef uw reactie.
Verander de vierkante rotondes in ronde
Geef uw reactie.
Helemaal mee eens, nu zijn ze levensgevaarlijk: je had uitsteken, remmen, en dan een haakse bocht maken.
Geef uw reactie.
De fietspaden mogen wat breder, maar nog belangrijker vlak.
Want er zitten op sommige stukken betumpuisten dat je zo van de fiets stuitert.
Dus niet fijn fietsen.
Geef uw reactie.
Een fietspad is voor fietsers. Denk hierbij ook aan kinderen.
Een fietser met een elektrische fiets zal zich aan moeten passen. Ik denk dan met name aan de snelheid.
Geef uw reactie.
juist Marian
Geef uw reactie.
Het zijn fietspaden dus ook voor e-bikes. Los van de e-bikes moeten fietspaden geschikt zijn en veilig voor fietsers.
Over het algemeen zijn de huidige fietspaden te smal waardoor ongelukken kunnen ontstaan; zeker wanneer de snelheid hoger is.
Geef uw reactie.
Ja, ik vind dat de fietspaden hierop berekend moeten zijn. Deze mogen ook wel wat breder zijn, dan de huidige fietspaden.
Daarnaast moeten de elektrische fietsen worden aangepast, zodat die iets meer geluid maken. Doordat die zo geruisloos zijn, vind ik dit erg gevaarlijk!!
Het geeft een schikreactie als er plotsklaps een elektrische fiets voorbij komt, die je niet hoort aankomen.
Geef uw reactie.
Natuurlijk moeten onze fietspaden geschikt gemaakt worden voor elektrische fietsen en alle andere fietsen die wij in ons fietsland gebruiken. Het lijkt me wel goed als er meer snelfietspaden komen. De autosnelwegen zijn immers ook erg functioneel voor veiligheid en mobiliteit.
Kom net terug van een paar dagen in Londen waar steeds meer mensen willen fietsen. Maar fietsen in Londen is een levensgevaarlijke bezigheid. In vergelijking met het buitenland hebben wij een enorme voorsprong in veilige fietsvoorzieningen. Om die voorsprong te behouden moeten wel blijven investeren in nieuwe en veilige voorzieningen. De ontwikkeling van de fiets blijft ook niet stilstaan.
Geef uw reactie.
Het is heel normaal dat alle fietspaden in orde zijn. Maar dat is niet het geval. Ik ben al 4 jaar bezig een fietspad iets te verleggen en door fietsers zonder problemen te kunnen gebruiken.
Lees het goed 4[vier] jaar. Het is een mooie stelling maar zal in de praktijk geen effect hebben. Hoe je een goede reactie kunt bereiken ik weet het niet. Er moeten eerst ongelukken gebeuren voor dat men wakker wordt. Het is ook absoluut niet mogelijk de fietspaden aan te passen. Wat wel kan is de maximum snelheid van de elektrische fietsen aan ta passen, en mensen bewust maken van de gevaren om te hoge snelheid te rijden. Fietspaden moeten gewoon fietspaden blijven waarvoor ze bedoeld zijn. GEEN RACEBAAN . Maar aanpassen als racebaan is onmogelijk.
Het is een goede stelling om ook goed over na te denken. Een fietspad is ook voor elektrische fietsen en niets anders.
Geef uw reactie.
Zoals Theo hieronder zegt, ik zou “oneens” moeten kiezen.
Een fiets is een fiets, elektrische fietsen gaan net zo snel dat een racefiets. Soms heb jij de “racefietsers” die in groepen fietsen/racen zonder enige aandacht aan de gewone fietser te nemen.
Het probleem is dat het niet beter gaan gebeuren.
Mensen zijn mensen en jammer genoeg moet ik toch wel “Eens” kiezen om de veiligheid van de gewone fietsers, scootmobielen, rolstoelen en ook soms wandelaars te garanderen.
En misschien moet er ook een maximale snelheid op de fietspad komen.
Geef uw reactie.
Fietspaden moeten geschikt zijn voor àlle fietsen, dus ook voor elektrische. Sommige fietspaden zijn nog niet eens goed geschikt voor gewone fietsen ! Wel zou er op gevaarlijke en moeilijke plaatsen een maximumsnelheid voor (elektr.) fietsen moeten zijn.
Geef uw reactie.
Er komen steeds meer E- fietsen op de weg en door het verschil in snelheid is het belangrijk
Geef uw reactie.
Het fietsverkeer heeft in Venray al de nodige vrijheid.
Het is wel noodzakelijk dat de fietspaden breed genoeg zijn' , op veel plekken is het krap.
Dus fietspaden die er al zijn breed genoeg maken om eenvoudig te passeren(achter elkaar) en nieuwe fietspaden meteen het juiste formaat geven.
E-bikes hebben niet prioriteit.
Geef uw reactie.
Zeker voor al het verkeer dat we zelf moesten voortbewegen en scootmobielen rolstoelen
Geef uw reactie.
Ze mogen nu wel wat breder omdat er meer ingehaald word
Geef uw reactie.
Fietsers moeten zich zelf en hun gedrag aanpassen. ze hebben vaak zelf niet in de gaten hoe hard ze gaan!
Geef uw reactie.
Omdat er op dit moment net zoveel elektrische fietsen zijn als gewone fietsen.
Misschien dienen de fietspaden wel breder gemaakt worden als de kans zich voordoet. Zeker bij nieuwe fietspaden.
Geef uw reactie.
Tuurlijk, de meeste fietsen die worden verkocht zijn elektrisch. ‘Gewone’ fietsen gaan er wel een keer uit.
Geef uw reactie.
Voor de veiligheid
Geef uw reactie.
Een maximum snelheid voor electrische fietsen en wielrenners invoeren misschien?
Geef uw reactie.
Fiets maar eens van Smakt naar Venray en terug.
De fietspaden ziin flink smal dichtgegroeid, en het ergste is, je hobbelt bijna van de fiets af, zo slecht is het fietspad.
Moet echt iets aan gebeuren.
Geef uw reactie.
Zoals altijd een moeilijke keuze. Ik begrijp heel goed de "voor en nadelen/Eens en Oneens" zoals hieronder besproken. Tijd veranderen, wij kunnen dat niet voorkomen en het gaat ook op de men die moet zich bewust zijn van het verkeer op de fietspaden. maar snelheid kan ook met rentfietsen zonder elektrische ondersteuning. Echter zien wij ze veel minder op de baan dan nu de elektrische fietsen. Men zou goed moeten leren dat zij niet alleen zijn, maar tegelijkertijd, wij weten ook dat zal niet altijd gewaarborgd zijn. Daarom moeten ook de gemeenten de veiligheid van de gewone burgers (fietsers, scootmobielen,...) garanderen, met nieuwe en/of additionele maatregelen als nodig.
Geef uw reactie.
OoK scootmobiels maken gebruik van de fietspaden
Geef uw reactie.
Elektrische fietsen zijn niet meer weg te denken, dus de fietspaden aanpassen aan de vooruitgang.
Geef uw reactie.
Hebben net elektrische fietsen. Wij gebruiken het als ondersteuning en fietsen met een snelheid van ongeveer 16 tot 17 km. Constateren dat velen ons inhalen met hun fiets. Elektrisch fietsen hoeft dus principieel niet hard fietsen te zijn. Wij merken wel dat de meeste bochten niet ruim genoeg zijn. Aanpassen en toekomstgericht maken is een must. En onverwachte obstakels weghalen, zoals paaltjes die de doorgangen te eng maken en gevaarlijke situaties creëren.
Geef uw reactie.
Meer dan de helft van de verkochte fietsen zijn tegenwoordig elektrische fietsen .
Zo mogelijk moeten bestaande fietspaden worden aangepast.
Nieuwe fietspaden moeten geschikt zijn voor de elektrische rijwielen.
Geef uw reactie.
zeker eens. E-bikes zijn de toekomst voor jong en oud.
Geef uw reactie.
de meeste paden zijn te smal zeker omdat er door e- fietsen veel meer gepasseerd wordt
Geef uw reactie.
Zeer veel fietspaden zijn slecht onderhouden en vaak te smal; bv. tussen Horst en Venlo. Dus provinciaal valt er ook veel te verbeteren.
Geef uw reactie.
Voor élke fietspad gebruiker moet het optimaal begaanbaar zijn... nu laat ik zelf de fiets staan omdat veel fietspaden erg slecht zijn! Gaten, slecht opgelapt en de vele boomwortels, houden mij tegen. Vind dit zó jammer omdat ik heel graag fiets. Hoop dat er dan ook iets aan gedaan gaat worden!!
Geef uw reactie.
niet alleen voor e bik's maar voor iedereen gewone fiets maar ook voor rolstoel ,scootmobiel etc en fietspaden goed onderhouden niet zoals nu allerlei oneffenheden zelfs diepe gaten
Geef uw reactie.
Steeds meer ouderen, maar ook jongeren met elektrische fietsen. Daar moet op ingespeeld worden met adequate aanpassingen van de fietspaden.
Geef uw reactie.
e bikes zijn te snel en daarom gevaarlijker bij gewone fietsen.
Geef uw reactie.
Fietspaden geschikt maken voor toelaatbare fietsen . Maar wat te doen met scootmobielen snor fietsen etc etc .
Voorrangsregel op rotondes aanpassen .
Geef uw reactie.
Niet alleen voor fietsen , ook voor scootmobielen.
Geef uw reactie.
Verander de vierkante rotondes in ronde
Geef uw reactie.
De fietspaden mogen wat breder, maar nog belangrijker vlak.
Want er zitten op sommige stukken betumpuisten dat je zo van de fiets stuitert.
Dus niet fijn fietsen.
Geef uw reactie.
Het zijn fietspaden dus ook voor e-bikes. Los van de e-bikes moeten fietspaden geschikt zijn en veilig voor fietsers.
Over het algemeen zijn de huidige fietspaden te smal waardoor ongelukken kunnen ontstaan; zeker wanneer de snelheid hoger is.
Geef uw reactie.
Ja, ik vind dat de fietspaden hierop berekend moeten zijn. Deze mogen ook wel wat breder zijn, dan de huidige fietspaden.
Daarnaast moeten de elektrische fietsen worden aangepast, zodat die iets meer geluid maken. Doordat die zo geruisloos zijn, vind ik dit erg gevaarlijk!!
Het geeft een schikreactie als er plotsklaps een elektrische fiets voorbij komt, die je niet hoort aankomen.
Geef uw reactie.
Zoals gewoonlijk leggen we altijd de oorzaak van een probleem niet waar het thuis hoort.
Fietspaden zijn voor fietsers en voor zover ik weet is een electrische fiets ook een fiets en dus is er geen probleem, althans niet als er rekening wordt gehouden met de andere weggebruiker en dat geldt dus ook voor fietsers al dan niet electrisch.
Geef uw reactie.
Een fiets is een fiets elektrisch of niet elektrisch dus een fiestpad is gewoon al geschikt voor fietsen, de bestuurders van elektrische fietsen moeten eens leren hun snelheid aan te passen (wat heet de ondersteuning aanpassen) zodat ze een nomale snelheid hebben van tussen de 15 en 18 km/uur , dus onze fietspaden zijn gewoon al geschikt voor elektrische fietsen , de bestuurders moeten zich alleen aanpassen aan de situatie.
Geef uw reactie.
De elektrische moeten geschikt zijn voor de fietspaden. Ze gaan vaak veel te hard en de mensen die er op zitten, hebben ze lang niet altijd onder controle!
Hier hapert het vaak aan!
Geef uw reactie.
Uiteraard. Het aantal ebikes neemt fors toe, dus daarop inspelen.
Geef uw reactie.
Zorg eerst maar eens voor fatsoenlijke verlichting overal
Geef uw reactie.
Een fietspad is voor fietsers. Denk hierbij ook aan kinderen.
Een fietser met een elektrische fiets zal zich aan moeten passen. Ik denk dan met name aan de snelheid.
Geef uw reactie.