Met een wensbus kan elk kerkdorp vervoersproblemen oplossen.
Mogelijk is het begrip wensbus nog niet bij iedereen bekend.
De afgelopen tijd hebben de inwoners van Merselo en Vredepeel gebruik kunnen maken van zo’n wensbus. De provincie heeft daar, samen met een tiental andere dorpen in Limburg vanaf 2014 een zogenaamde “pilot” georganiseerd.
Na afloop van deze proef blijkt het inzetten van de wensbus een groot succes.
Ysselsteyn heeft zich inmiddels ook bij de provincie gemeld om een wensbus te kunnen laten rijden.
De bedoeling is dat kleine, afgelegen dorpen zo’n gratis bus ter beschikking krijgen.
Deze busjes, of misschien wel auto’s, worden gereden door vrijwilligers uit het betreffende dorp. Er kunnen 5 tot 8 personen worden vervoerd die een eigen bijdrage voor de kosten van de rit moeten betalen.
Het gaat hierbij dus niet om openbaar vervoer of een zg. buurtbus. Evenmin gaat het over speciaal doelgroepenvervoer.
Het gaat erom dat mensen die niet ver kunnen lopen of fietsen en geen eigen auto hebben, geholpen kunnen worden om aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen.
Deze personen zijn afhankelijk van kinderen, buren of bekenden om aan allerlei activiteiten deel te nemen in plaats van noodgedwongen thuis achter de geraniums te moeten blijven zitten.
Door het gebruiken van de wensbus kan men zelfstandig boodschappen doen en deelnemen aan allerlei activiteiten in het dorp of omgeving. Voor veraf gelegen woningen kan ook de aansluiting op het openbaar vervoer een reden zijn om van de wensbus gebruik te maken.
De stichting Burgers van Venray wil de mening peilen van de inwoners van Venray, maar met name die van de kerkdorpen, over het inzetten van zo’n wensbus.
Zij worden uitgenodigd om gedurende de maand februari te reageren op de stelling :
Een wensbus verbetert het (openbaar) vervoer in de kerkdorpen.
Op deze website kunt u ook uw eigen mening over dit onderwerp vermelden.
REACTIES
Een ideaal systeem om met name ouderen en/of eenzame mensen wat meer te laten deelnemen aan het maatschappelijk leven in kerkdorpen en wijken.
Geef uw reactie.
Het moet dan natuurlijk wel enigszins betaalbaar zijn.
Geef uw reactie.
Je kunt in de informatie van de provincie Limburg lezen dat het met die eigen bijdrage best meevalt Harrie
Geef uw reactie.
Ja Kitty maar het gaat mij erom dat de vrijwilligers blijkbaar zelf de ritprijzen mogen bepalen
Geef uw reactie.
Geweldig idee, voor diegene die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, die er niet is.
Geef uw reactie.
Voor veel mensen in de dorpen onmisbaar.
Geef uw reactie.
zeker belangrijk voor de mensen in de kerkdorpen
Geef uw reactie.
Het is onaanvaardbaar dat kleine dorpen nu zo slecht bereikbaar zijn met OV.
Geef uw reactie.
Natuurlijk is de wensbus een prima vervoermiddel . Vooral voor de kleinere dorpen die niet door Arriva aangedaan worden. Vooral voor de ouderen is dit prachtig
Geef uw reactie.
Geweldig idee er is al veel over gezegd/geschreven prima, Invoeren daar waar mogelijk
Geef uw reactie.
Elke toevoeging aan het bestaande/reguliere openbaar vervoer is winst. Aan de wensbus kleeft wel het negatieve effect voor de al (te) veel belaste vrijwilligers; voor zover die nog te krijgen zijn.
Geef uw reactie.
Geweldig initiatief in alle opzichten. Nietafhankelijk zijn van anderen is een groot goed
Geef uw reactie.
Eens met de wensbus. De bijna lege lijnbussen van voorheen waren super verliesgevend. De wensbus of zelfs wensauto kan een oplossing bieden . Het moet echter goed georganiseerd zijn. Vrijwilligers moeten wel beschikbaar zijn. En dat mag best tegen een kleine vergoeding vanuit Arriva aangeboden worden. Dat stimuleert ook de betrokkenheid en de inzet van vrijwilligers.
Geef uw reactie.
Wensbus goede aanvulling op OV naar medici, verbetering van de sociale contacten van vooral ouderen, voor de jeugd naar scholen en sportactiviteiten. Belbus heeft als nadeel dat men enkel die meeneemt die gebeld heeft, anderen aan de halte laat men verbijsterd achter!? Risico voor chauffeur van wensbus is dat asielzoekers denken dat het gratis is, verstaan je niet en betalen niet, hetgeen voorkwam bij de Veoliabus vanuit Blitterswijck. Dus ja wel de wensbus, maar wel goed organiseren.
Geef uw reactie.
De kleine kernen verdwijnen op deze manier. De ouderen en andere doelgroepen kunnen zich minder goed verplaatsen en zijn altijd afhankelijk van de good-will van anderen. Mijn dorp is van 3 opstapplaatsen naar nul nada niks gegaan.
Geef uw reactie.
zeker belangrijk voor de mensen in de kerkdorpen
Geef uw reactie.
omdat het mogelijk moet zijn, juist mensen die geen eigen mogelijkheid hebben socialen contacten te hebben
Geef uw reactie.
Zo kan iedereen geholpen worden en hoeven er geen onnodige ritten worden gemaakt
Geef uw reactie.
Heel goed idee, maken de kerkdorpen als Venray beter bereikbaar voor ouderen en gehandicapten.
Geef uw reactie.
Interessant dat P Hasselt (eens) en Jan (oneens) dezelfde toelichting geven. Natuurlijk is een wensbus beter dan niets. Het is wel weer het zoveelste voorbeeld dat private ondernemingen alleen de rendabele routes willen rijden, en da de (terugtredende) overheid die zou kunnen reguleren, dat niet doet en het invullen van lacunes overlaat aan vrijwilligers.
Geef uw reactie.
De lijnbus moet gewoon terug komen. Nu rijden er minder bussen op deze lijn en rijden een kortere route. Makkelijk geld verdienen. Ik snap niet dat de provincie hier de goedkeuring aan geeft. Nu moeten vrijwiligers het probleem oplossen. Ik zou zeggen maak er een buslijn van met een leer werk projekt en geef hieraan subsidie. Dan snijd het mes aan twee kanten. Wij een buslijn en weer enkele mensen die een uitkering hebben geholpen met een kans op werk.
Geef uw reactie.
Mits de vrijwilligers niet de werkplekken van betaalde arbeidsplaatsen
Geef uw reactie.
Prima idee en kostenbesparend
Geef uw reactie.
maak Venray beter bereikbaar !
Geef uw reactie.
sinds de bushalte in het dorp verdwenen is, id dit zeer wenselijk, zeker mensen die moeilijk ter been zijn, of bewoners van t zorghuus, die moetend veel te ver lopen naar de bushalte
Geef uw reactie.
Natuurlijk moet die er komen, nu de lijndiensten ingekort zijn!
Geef uw reactie.
Iedereen in Nederland moet kunnen beschikken over een goed functionerend openbaar vervoer, dus ook in de kleine dorpen en het platte land.
Geef uw reactie.
De lijnbus moet gewoon terug komen. Nu rijden er minder bussen op deze lijn en rijden een kortere route. Makkelijk geld verdienen. Ik snap niet dat de provincie hier de goedkeuring aan geeft. Nu moeten vrijwiligers het probleem oplossen. Ik zou zeggen maak er een buslijn van met een leer werk projekt en geef hieraan subsidie. Dan snijd het mes aan twee kanten. Wij een buslijn en weer enkele mensen die een uitkering hebben geholpen met een kans op werk.
Geef uw reactie.
voor ouderen is dit prima
Geef uw reactie.
Een wensbus !!!! er zou een vaste verbinding moeten zijn zoals voorheen. De dienstbus laten rijden via Meerlo Blitterswijck Wanssum en Geijsteren is echt niet duurder dan die wensbus, de mensen van deze dorpen betalen toch ook voor het gemak van anderen, mogen wij dan ook mee profiteren ????.
Geef uw reactie.
Ontsluiting Kerkdorpen , betere interactie ouderen en jongeren ( alleenstaanden mantelzorgers jonge gezinnen ) , Het gaat enigszins de vergrijzing tegen omdat jonge gezinnen wellicht toch in een kerkdorp willen gaan/blijven wonen het vergroot de mobiliteit van de jeugd .
Geef uw reactie.
Als centruminwoner eigenlijk geen recht van spreken, maar het lost wel problemen in de kerkdorpen op, zeker voor ouderen !
Geef uw reactie.
En of! Anders ben je genoodzaakt steeds de auto te pakken. Of de fiets natuurlijk, maar dat vraagt wat beter weer en veel tijd!
Geef uw reactie.
Lijkt me een heel goed idee
Geef uw reactie.
Geen onderwerp voor discussie: die bus moet er gewoon komen!
Geef uw reactie.
Een ideaal systeem om met name ouderen en/of eenzame mensen wat meer te laten deelnemen aan het maatschappelijk leven in kerkdorpen en wijken.
Geef uw reactie.
Geweldig idee, voor diegene die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, die er niet is.
Geef uw reactie.
Voor veel mensen in de dorpen onmisbaar.
Geef uw reactie.
zeker belangrijk voor de mensen in de kerkdorpen
Geef uw reactie.
Het is onaanvaardbaar dat kleine dorpen nu zo slecht bereikbaar zijn met OV.
Geef uw reactie.
Natuurlijk is de wensbus een prima vervoermiddel . Vooral voor de kleinere dorpen die niet door Arriva aangedaan worden. Vooral voor de ouderen is dit prachtig
Geef uw reactie.
Geweldig idee er is al veel over gezegd/geschreven prima, Invoeren daar waar mogelijk
Geef uw reactie.
Elke toevoeging aan het bestaande/reguliere openbaar vervoer is winst. Aan de wensbus kleeft wel het negatieve effect voor de al (te) veel belaste vrijwilligers; voor zover die nog te krijgen zijn.
Geef uw reactie.
Geweldig initiatief in alle opzichten. Nietafhankelijk zijn van anderen is een groot goed
Geef uw reactie.
Eens met de wensbus. De bijna lege lijnbussen van voorheen waren super verliesgevend. De wensbus of zelfs wensauto kan een oplossing bieden . Het moet echter goed georganiseerd zijn. Vrijwilligers moeten wel beschikbaar zijn. En dat mag best tegen een kleine vergoeding vanuit Arriva aangeboden worden. Dat stimuleert ook de betrokkenheid en de inzet van vrijwilligers.
Geef uw reactie.
Wensbus goede aanvulling op OV naar medici, verbetering van de sociale contacten van vooral ouderen, voor de jeugd naar scholen en sportactiviteiten. Belbus heeft als nadeel dat men enkel die meeneemt die gebeld heeft, anderen aan de halte laat men verbijsterd achter!? Risico voor chauffeur van wensbus is dat asielzoekers denken dat het gratis is, verstaan je niet en betalen niet, hetgeen voorkwam bij de Veoliabus vanuit Blitterswijck. Dus ja wel de wensbus, maar wel goed organiseren.
Geef uw reactie.
De kleine kernen verdwijnen op deze manier. De ouderen en andere doelgroepen kunnen zich minder goed verplaatsen en zijn altijd afhankelijk van de good-will van anderen. Mijn dorp is van 3 opstapplaatsen naar nul nada niks gegaan.
Geef uw reactie.
zeker belangrijk voor de mensen in de kerkdorpen
Geef uw reactie.
omdat het mogelijk moet zijn, juist mensen die geen eigen mogelijkheid hebben socialen contacten te hebben
Geef uw reactie.
Zo kan iedereen geholpen worden en hoeven er geen onnodige ritten worden gemaakt
Geef uw reactie.
Heel goed idee, maken de kerkdorpen als Venray beter bereikbaar voor ouderen en gehandicapten.
Geef uw reactie.
Interessant dat P Hasselt (eens) en Jan (oneens) dezelfde toelichting geven. Natuurlijk is een wensbus beter dan niets. Het is wel weer het zoveelste voorbeeld dat private ondernemingen alleen de rendabele routes willen rijden, en da de (terugtredende) overheid die zou kunnen reguleren, dat niet doet en het invullen van lacunes overlaat aan vrijwilligers.
Geef uw reactie.
De lijnbus moet gewoon terug komen. Nu rijden er minder bussen op deze lijn en rijden een kortere route. Makkelijk geld verdienen. Ik snap niet dat de provincie hier de goedkeuring aan geeft. Nu moeten vrijwiligers het probleem oplossen. Ik zou zeggen maak er een buslijn van met een leer werk projekt en geef hieraan subsidie. Dan snijd het mes aan twee kanten. Wij een buslijn en weer enkele mensen die een uitkering hebben geholpen met een kans op werk.
Geef uw reactie.
Mits de vrijwilligers niet de werkplekken van betaalde arbeidsplaatsen
Geef uw reactie.
Prima idee en kostenbesparend
Geef uw reactie.
maak Venray beter bereikbaar !
Geef uw reactie.
sinds de bushalte in het dorp verdwenen is, id dit zeer wenselijk, zeker mensen die moeilijk ter been zijn, of bewoners van t zorghuus, die moetend veel te ver lopen naar de bushalte
Geef uw reactie.
Natuurlijk moet die er komen, nu de lijndiensten ingekort zijn!
Geef uw reactie.
Iedereen in Nederland moet kunnen beschikken over een goed functionerend openbaar vervoer, dus ook in de kleine dorpen en het platte land.
Geef uw reactie.
voor ouderen is dit prima
Geef uw reactie.
Een wensbus !!!! er zou een vaste verbinding moeten zijn zoals voorheen. De dienstbus laten rijden via Meerlo Blitterswijck Wanssum en Geijsteren is echt niet duurder dan die wensbus, de mensen van deze dorpen betalen toch ook voor het gemak van anderen, mogen wij dan ook mee profiteren ????.
Geef uw reactie.
Ontsluiting Kerkdorpen , betere interactie ouderen en jongeren ( alleenstaanden mantelzorgers jonge gezinnen ) , Het gaat enigszins de vergrijzing tegen omdat jonge gezinnen wellicht toch in een kerkdorp willen gaan/blijven wonen het vergroot de mobiliteit van de jeugd .
Geef uw reactie.
Als centruminwoner eigenlijk geen recht van spreken, maar het lost wel problemen in de kerkdorpen op, zeker voor ouderen !
Geef uw reactie.
En of! Anders ben je genoodzaakt steeds de auto te pakken. Of de fiets natuurlijk, maar dat vraagt wat beter weer en veel tijd!
Geef uw reactie.
Lijkt me een heel goed idee
Geef uw reactie.
Geen onderwerp voor discussie: die bus moet er gewoon komen!
Geef uw reactie.
De lijnbus moet gewoon terug komen. Nu rijden er minder bussen op deze lijn en rijden een kortere route. Makkelijk geld verdienen. Ik snap niet dat de provincie hier de goedkeuring aan geeft. Nu moeten vrijwiligers het probleem oplossen. Ik zou zeggen maak er een buslijn van met een leer werk projekt en geef hieraan subsidie. Dan snijd het mes aan twee kanten. Wij een buslijn en weer enkele mensen die een uitkering hebben geholpen met een kans op werk.
Geef uw reactie.