ONTVANG EEN BERICHT OVER EEN NIEUWE STELLING

Diverse instanties aan het woord.

woensdag, 05 augustus 2015 13:12 Diverse instanties aan het woord.

Het is niet verstandig om parkeren in binnensteden gratis te maken. Zowel winkeliers, horeca, als bezoekers van de gemeenten zouden hier geen profijt van hebben.
In De Telegraaf beweerde retail-deskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit maandag dat winkels profijt zouden hebben van het invoeren van gratis parkeertijden.

Dit naar aanleiding van de kapotte parkeermeters in het Britse Cardigan. Daar zijn de parkeermeters anderhalve maand geleden gesloopt door vandalen en sindsdien zouden winkeliers en horeca een omzetstijging van 50 procent zien.

Dit zou in Nederlandse gemeenten echter niet hetzelfde effect hebben, stelt onder andere kennisplatform CROW. "Parkeren wordt gezien als een weerstandsfactor. Dit betekent dat het niet iets is waar mensen hun bezoek aan een winkelgebied met de daarbij komende parkeerkosten van laten afhangen", aldus de woordvoerder.

Nabijheid
"Deze keuzes worden bepaald zogeheten aantrekkingsfactoren. Een voorbeeld hiervan is nabijheid. Mensen laten hun keuze om een winkelgebied te bezoeken dus afhangen van bijvoorbeeld hoe dichtbij zo'n gebied is, in plaats van dat ze kijken naar de parkeerkosten. Zo zijn er nog veel meer factoren die veel meer het bestedingspatroon van consumenten beinvloeden dan dat eventuele verdwijnende parkeerkosten dat doen. Het is dus geen slim idee."

De Vereniging van Nederlandse Gemeeten (VNG) beaamt dit: "De gemeenten waar je moet betalen voor het parkeren zijn sowieso al in de minderheid. In maar 155 van de 393 gemeenten moet men betalen om te parkeren. Bovendien moeten de gemeenten die het nu gratis aanbieden, het geld wel weer ergens anders vandaan halen."

"Er is niets gratis. Parkeergarages zijn gruwelijk duur. Deze parkeervoorzieningen moeten betaald worden. Als de consument deze kosten niet opvangt, dan wordt het wel betaald uit de algemene middelen of via bijvoorbeeld de lokale overheid. Linksom of rechtsom, het moet toch betaald worden", aldus de woordvoerder.

Geen issue
Volgens de VNG moet iedere gemeente het zelf bepalen. De VNG schat in dat andere dingen omtrent parkeren belangrijker zijn voor winkeliers en consumenten.

Ook volgens CROW zijn de kosten bij parkeren "niet een issue" voor mensen. "Uit onderzoek is gebleken dat maar 6 procent van de mensen parkeerkosten tijdens een bezoek aan een grote stad een belangrijk punt vindt. Mensen schatten daarnaast de parkeerkosten altijd hoger in dan dat ze zijn en laten zich er ook niet door weerhouden om een stad te bezoeken", stelt de woordvoerder van het kennisplatform.