ONTVANG EEN BERICHT OVER EEN NIEUWE STELLING

Ik weet hoe ik mijn wijkagent kan benaderen.

dinsdag, 31 juli 2018 16:01 Ik weet hoe ik mijn wijkagent kan benaderen.

Het contact met een wijkagent blijkt moeilijker dan gedacht.

Gedurende de maand augustus stond op de pollingsite Burgers van Venray de stelling over de wijkagenten in Venray en in de kerkdorpen.
De stelling was : Ik weet hoe ik mijn wijkagent kan benaderen.

De reacties van de inwoners van Venray zijn echter een reden tot zorg.
Het blijkt dat maar liefst 82 % niet weet hoe de wijkagent kan worden benaderd.
Dat betekent dat men de wijkagent in zijn of haar wijk of dorp niet bij naam kent, of dat men die agent - indien dat nodig was - niet kon bereiken.
Via het landelijke telefoonnummer 0900-8844 kan men weliswaar melding doen van een voorval, doch rechtstreeks contact met een wijkagent is niet mogelijk.
Bovendien geeft burgemeester Gillissen aan dat er maar een beperkt aantal agenten in de gemeente werkzaam is. Door die beperkte capaciteit staat hun inzetbaarheid onder druk..

Personen die hun ervaring op de website gezet hebben, geven aan dat de bereikbaarheid van de wijkagent zeker zou moeten verbeteren.
Op de website www.burgersvanvenray.nl kan men onder “vorige stellingen” alle geplaatste reacties nog eens nalezen. Uit enkele daarvan blijkt dat het nogal eens tegenvalt om een wijkagent te spreken te krijgen.

Assie beschrijft haar ervaring bijvoorbeeld als volgt :
“Ik weet niet hoe ik mijn wijkagent kan benaderen.
Je moet een landelijk nummer bellen, waarna je je plaatsnaam in moet spreken.
Al 3 x gehad dat het verkeerd verstaan werd en ik door werd verbonden met een bureau in Noord-Holland. Heb een verdachte situatie willen melden, maar dat is bijkans onmogelijk.
Er zou een plaatselijk nummer of app/site moeten zijn waar ik rechtstreeks naartoe kan bellen/ schrijven.”

Een teleurgestelde wijkbewoner uit Landweert laat optekenen :
“Aantal malen het algemene nummer van de politie gebeld omdat ik informatie wilde hebben van een voorval bij ons in de wijk. Volgens de centraliste zou een wijkagent binnen 24 uur terug bellen maar dat is tot op heden nog steeds niet gebeurd. Ben inmiddels 1 week verder. Ik heb in die week ook een aantal keren de politie gebeld dat ik nog niet ben gebeld en dan krijg je alleen te horen : vanaf nu binnen 24 uur bellen we terug”.

A. v. G. beschrijft de telefonische contacten met het 0900-8844 nummer.
“Inderdaad ook verschillende keren gehad dat Venray niet begrepen wordt door de computer en je doorverbonden wordt met een stad ergens anders. En als je dan belt, je drie kwartier moet wachten voor je aan de beurt bent en vervolgens het nog een dik half uur duurt voordat politie komt. Dan zijn we dus een uur en een kwartier verder...”

REACTIES

Wie is mijn wijkagent ?

Ongetwijfeld zijn de inwoners van Venray en de kerkdorpen op de hoogte van het bestaan van wijkagenten binnen onze gemeente.
Meestal worden die agenten benaderd als er in de wijk of in het dorp een probleem ontstaat waarbij de hulp van de wijkagent moet worden ingeroepen.

Voor acute noodsituaties......

Lees verder